Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Så här skapar du en lönsam affärsmodell på Internet




Den som skapar en plats där kunderna får precis vad de behöver när de behöver det kommer att lyckas på nätet. Nyckeln till en lyckad affärsmodell på nätet heter planering och hårt arbete.

"Planering och hårt arbete" - känner du igen det från den riktiga världen? Visst är det skönt att det är så. Det betyder automatiskt att den som jobbar målmedvetet kan sticka ut framför den som försöker bluffa sig fram på Internet. Att skapa framgång på nätet är dessutom ett roligt jobb som oftast inte kräver mer än din tid.

Så här får du det att hända
En vanlig missuppfattning om Internet är att det räcker med att slänga upp en hemsida och så ska kunderna strömma dit helt automatiskt. Så är det inte. På Internet gäller regeln - man får tillbaka vad man har lagt ner. Den som inte lägger ner något får inget tillbaka. Enkelt.

Hemligheten med en lyckad affärsmodell på nätet är att jobba på många fronter samtidigt. Det börjar med att du sätter upp en hemsida med smart innehåll riktat till din speciella målgrupp. Du registrerar din hemsida till sökmotorerna och katalogtjänsterna. Sedan startar du ett nyhetsbrev med attraktivt innehåll till din målgrupp så du fångar upp besökarnas adresser. Nästa steg är att skaffa samarbetspartners som säljer din produkt, har länkar till din hemsida från andra sidor. På proffsnivån skaffar du en bra statistikfunktion som är obarmhärtigt ärlig. Dessutom använder du din e-post smart genom att ha autosvar, i förväg skrivna brev, osv. Och du jobbar hårt utanför Internet för att dra trafik till dina sidor.

Slutresultatet blir att du snart kommer ha en fantastisk säljare som informerar om och säljer dina produkter eller tjänster dygnet runt, året runt. I vargtimmen svarar du direkt på en förfrågan eller tackar för en order - helt automatiskt. Medan du sover sött kommer beställningar in och kanske skickas de direkt vidare till distributionsavdelningen.

När du ser de här aktiviteterna så förstår du två saker direkt:

1. Internet är inte en pengamaskin utan precis som telefonen ett kommunikationsverktyg som kan hjälpa dig att tjäna pengar.

2. Internets affärsmöjligheter är inte ett slags luddigt Klondike. Dina affärsmöjligheter är på riktigt och om du sköter din hemsida väl så kommer du att få del av det. Det händer inte av slump att du säljer mycket.

Och du förstår en sak till: Hur viktigt det är att tänka på att ta ut riktningen först. Utan riktning och en plan kommer du att gå vilse direkt.


Frågor att ställa till dig själv - saker att fundera över innan du lägger i växeln
· Hur kan din Internetnärvaro stödja det jag gör i den verkliga världen?
· Vad kan ditt företag tillföra på nätet?
· Vad kan Internet tillföra till ditt företag?
· Hur ska du använda möjligheterna på Internet för att förbättra min offlineverksamhet?
· Hur kan Internet användas för att sälja dina produkter och tjänster?
· Ska du sälja direkt eller indirekt på hemsidan?.
· Vilka är målen med hemsidan och hur och när tänker du utvärdera resultatet?
· Vad kan du erbjuda som dina konkurrenter inte kan erbjuda?
· Vad kan du ärligt säga om ditt företag som skiljer dig från konkurrenterna?

Taggad? Det borde du vara.

(av Stefan Ekberg, författare till ett tjugotal böcker om att lyckas som företagare. Stefan driver också två lönsamma bokförlag sedan 15 år.)

Idéer som andra har gillat

469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld

"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear

"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam

”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.



Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se