Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Lurendrejeri på nätet - så skyddar du dig





Jag måste bara fråga - ringer det många till dig som vill erbjuda fantastiska lösningar på hur du ska få sajten lönsammare?

Jag fick ett sånt samtal av en kille häromdagen. Han tyckte att vi skulle samarbeta. Han hade en lösning på hur man får kontrollen på en hemsida. Man kunde få allt - Från kundens innersta tankar - ända ner till skostorlek på varje besökare. Just den lösningen borde jag kränga iväg till mina kunder, sa han.

Och jag svarade att jag har en princip - om något låter för bra för att vara sant så är det oftast det. Då sa han att "ja ja ja, det är säkert era böcker också. Inte fan skulle du sitta där och kränga böcker om du kunde sitta under ett parasoll i solen istället. Om du säljer det här till dina kunder kan du dra in fem millar på några veckor."

Så var det med den saken.

Och faktum är att det finns många som vill blåsa dig där ute. Som vill få dig att tro att din närvaro på nätet är en resa av smör och honung. Och det stämmer ju. Den kan bli det men inte utan att du anstränger dig varje dag för att det ska hända. Det är lockande att börja springa efter spaden när någon ropar "guld", det är till och med mänskligt. Det är därför jag använder den här checklistan. Gör det du också.

Checklistan.

(Och den här listan är inte till för att skapa paranoia, det finns massor av kunskap där ute - företag med smarta lösningar som kan hjälpa dig, men ställ frågorna först så slipper du den bittra eftersmaken).

1. Om någon säger att de ska hjälpa dig att hamna på förstaplatsen hos sökmotorerna - kolla var de själva ligger.

2. Om någon säger att de kan generera massor av relevanta träffar - prata med alla deras nöjda kunder om det.

3. Om någon säger att annonspriset de erbjuder är löjligt billigt - fråga vilka garantier du har för att nå ett visst resultat och vad som händer om det inte nås.

4. Om någon erbjuder något som är nytt - var lite fräck och låtsas att du vet att de dras med barnsjukdomar. Säg: Är alla barnsjukdomar botade? Jag har hört annat, men jag kommer inte ihåg dem just nu - berätta för mig.

5. Tro inte på ordet service på nätet. Innan du skriver på, ställ jobbiga frågor till deras support per e-post och kolla om de svarar inom rimlig tid.

6. Ställ alltid tidskrav på allt och alla på nätet. Hur snabbt kommer sidan upp? Vad händer om den inte gör det? När lovar ni att det vi avtalat ska ske? Vad händer om det inte gör det?

Regel:
Om någon på nätet erbjuder dig något som verkar vara för bra för att vara sant - är det oftast det.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se