Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

10 smarta saker som får dig att lyssna bättre




Det är underbart med folk som lyssnar på dig när du pratar. Du känner dig värdefull, intressant och respekterad. Vanliga diskussioner om ditten och datten har chansen att bli djupare mellan två personer som är bra på att lyssna. Som förälder hjälper man sina barn att få självförtroende om man lyssnar på dem och i affärsvärlden tjänar man mer pengar och undviker missförstånd genom att lyssna bättre. Här kommer tio tips om hur du kan göra för att bli en bättre lyssnare – och därmed bli bättre än dina konkurrenter som bara pratar.

1. Se på den du talar med, sitt upp och luta dig lite mot den som talar för att visa med din kropp att du är där.

2. Håll lagom och varierad ögonkontakt. För mycket stirrande rakt in i ögonen på en annan person blir obehagligt och ingen kontakt alls signalerar ointresse.

3. Minimera alla yttre störningar. Mobiltelefonen, öppna dörrar, saker i händerna, ljudstörningar ska bort.

4. Visa att du är med genom att humma, nicka, höga ögonbrynen och med ditt minspel.

5. Få den du lyssnar på att gå vidare och känna sig bekväm med ord som ”Jaha”, ”Intressant” och mer direkta frågor som ”Och vad gjorde du då?”

6. Koncentrera dig på vad den som talar säger. Försök inte att tänka på vad du själv ska säga när det blir din tur. Ert samtal kommer automatiskt att gå vidare på ett logiskt sätt när den du lyssnar på är klar.

7. Öppna sinnet. Vänta till den du talar med är klar innan du bestämmer dig för att hålla med eller tala emot. Försök undvika att tänka på var den du lyssnar på är på väg eftersom det gör dig mindre benägen att lyssna vidare.

8. Undvik att kasta dig in i samtalet för att du plötsligt känner igen problemet och vill berätta hur du löste det. Det kan vara så att den du lyssnar först vill lätta sitt hjärta. Det här är jätteviktigt. Om du låter en person lätta sitt hjärta för dig så är han/hon ganska nöjd sedan. Om du inte låter de göra det, så sitter något och gnager under samtalet sedan.

9. Även om den du lyssnar på klagar på DIG, vänta till han/hon är klar innan du börjar försvara dig. Den som talar med dig vill säga sitt hjärtas mening och om han/hon får göra det så är behovet mycket mindre att göra det igen.

10. Engagera dig. Ställ frågor och be om förtydliganden, men vänta till den som talar är klar. På det sättet kommer du inte att rubba talarens tankebanor. Efter att du har ställt frågor kan du be om förtydliganden som ” Så det du menar är att…”

Låter allt det här självklart för dig – bra. Det gör det för mig också när jag är på det humöret. Ibland är man inte det och vill bara gasa på med sina egna idéer, men om du tränar på det här så kommer du att få mycket mer som du vill. Det lustiga är att du kommer att uppfattas som en otroligt trevlig person – supersocial – även om du kanske bara har sagt fyra ord på 25 minuter

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Framgång i livet är inte alls det de flesta tror ❤️


En läsarröst
"Det är absolut den bästa bok jag läst i personlig utveckling. Det är bara ett fel – att den inte fanns för så där 20-30 år sedan. Men bättre sent än aldrig. Den kommer jag att läsa många gånger och även sätta i händerna på mina barn och barnbarn och förhoppningsvis se dem växa som människor några snäpp. Av din enorma bokproduktion finns det mycket att botanisera i och jag kommer säkert att bli kund och även rekommendera många av mina vänner och kunder att läsa dina böcker. STORT TACK."
Anders Klingmark, Nacka

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu. ❤️
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se