Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Smarta tips om hur du marknadsför ditt företag

10 marknadsföringsmisstag du inte ska göra.

1. Att fokusera innehållet din marknadsföring på dig själv istället för kunderna är ett grovt misstag.
Det gäller dina brev, dina annonser, dina visitkort, dina säljsamtal och allt annat som rör ditt företags kontakt med kunder. Verkar det självklart? Titta igenom dina tidigare annonser, titta på din annons i gula sidorna. Ställ dig följande fråga: Om jag vore kund till det här företaget, skulle jag då känna alla fördelar som det här företaget erbjuder mig eller är det så att de snarare pratar om hur fantastiska de är själva?



2. Att släppa fokus och sikta överallt på en gång är ett vanligt misstag.
Gör en profil på de bästa kunderna och sikta bara åt det hållet. Ta reda på vilket problem din produkt löser för den specifika målgrupp du siktar på och berätta det för dem.


3. Att inte se professionell ut.
Allt ditt marknadsföringsmaterial säljer ditt företag och visar vad det står för. Om du delar ut dåligt tryckt material som du gjort själv eller fått så billigt som möjligt så visar det att ditt företag inte bryr sig så mycket om hur det ser ut. Det dåliga intrycket skrämmer bort kunderna.


4. Att strunta i att testa och att ta reda på saker innan du gör din marknadsföring är livsfarligt.
Det räcker inte med att du tror på det du annonserar eller skickar brev om. Det räcker inte med att du gissar att priset är rätt, att paketeringen är rätt, att din framtoning är rätt. Du måste ta reda på det först. Du måste testa ett pris mot ett annat, en slags tidning mot en annan, en rubrik mot en annan osv. Testa allt.


5. Att strunta i dina befintliga kunder och bara fokusera på nya är ett otroligt vanligt misstag.
Det inte bara kostar mer att skaffa nya kunder, det är mer tidskrävande eftersom du ska etablera förtroende. Ha en bra adressbok och idéer om hur du ska hålla de befintliga kunderna medvetna om att du finns för dem.


6. Att inte mäta resultaten av dina aktiviteter är ett misstag.
Att bara springa på och hoppas att det går bra är fel. Rätt är att efter varje aktivitet stanna till och utvärdera.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...



7. Att laga saker som inte är trasiga.
Om din annonsering fungerar eller om din direktmarknadsföring drar in tillfredsställande resultat, ändra dem inte bara för att du är trött på dem. När du börjar märka att resultatet blir sämre, då är det dags att leta efter nya vinklar, inte förr.


8. Att inte se till att få kundernas namn vid varje kontaktsituation är ett stort misstag.
Hur kan det komma sig att företag som lägger ut massor av pengar på att få kunder bara släpper ut dem ur butiken/webbsidan/kontoret utan att se till att få kundernas namn? Att inte ens hålla reda på vad de viktigaste kunderna heter och var de bor är att inte vara intresserad av att behålla kunderna.


9. Att inte göra det lätt för kunden att köpa är ett stort misstag.
Att inte vara anträffbara när kunden vill beställa eller få information om din produkt är att inte vilja göra affärer. Ställ dig en fråga och svara ärligt: Vad möter kunderna på ditt företag? Möter de en trevlig person som är intresserad av kunden (även om det bara är information han vill ha just nu). Är det lätt för kunden att själv hitta om du har en butik. Är det lätt att hitta till butiken? Är det lätt att få information även efter öppettiderna t.ex. genom en webbsida eller på telefonsvararen Genom att göra det lätt och trevligt att göra affärer med dig kommer du att få många fler kunder som kommer tillbaka igen och som rekommenderar ditt företag till sina vänner..


10. Att inte kunna urskilja vad det är med ditt företag som ska få kunderna att vilja göra affärer med dig
Det är det viktigaste misstag du inte vill göra. Vilken är din USP (Unique Selling Proposition)? Fundera varför kunderna ska handla av dig. Vad är det de får av ditt företag som de inte får någon annanstans? Vilka fördelar finns det för kunden? Vad gör ditt företag unikt för dem? Om ditt företag säljer den högsta kvaliteten inom området - gör det till en stor del av din USP. Om ditt företag säljer din produkt till det lägsta priset på marknaden -samma sak- gör det till en stor del av din USP. De flesta företag är likadana. De säljer samma saker till samma priser och har samma öppettider och samma garantier. Samma samma samma. Bra för dig!

350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)



En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB

Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se