Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Smarta tips om hur du marknadsför ditt företag

10 marknadsföringsmisstag du inte ska göra.




1. Att fokusera innehållet din marknadsföring på dig själv istället för kunderna är ett grovt misstag.
Det gäller dina brev, dina annonser, dina visitkort, dina säljsamtal och allt annat som rör ditt företags kontakt med kunder. Verkar det självklart? Titta igenom dina tidigare annonser, titta på din annons i gula sidorna. Ställ dig följande fråga: Om jag vore kund till det här företaget, skulle jag då känna alla fördelar som det här företaget erbjuder mig eller är det så att de snarare pratar om hur fantastiska de är själva?


2. Att släppa fokus och sikta överallt på en gång är ett vanligt misstag.
Gör en profil på de bästa kunderna och sikta bara åt det hållet. Ta reda på vilket problem din produkt löser för den specifika målgrupp du siktar på och berätta det för dem.


3. Att inte se professionell ut.
Allt ditt marknadsföringsmaterial säljer ditt företag och visar vad det står för. Om du delar ut dåligt tryckt material som du gjort själv eller fått så billigt som möjligt så visar det att ditt företag inte bryr sig så mycket om hur det ser ut. Det dåliga intrycket skrämmer bort kunderna.


4. Att strunta i att testa och att ta reda på saker innan du gör din marknadsföring är livsfarligt.
Det räcker inte med att du tror på det du annonserar eller skickar brev om. Det räcker inte med att du gissar att priset är rätt, att paketeringen är rätt, att din framtoning är rätt. Du måste ta reda på det först. Du måste testa ett pris mot ett annat, en slags tidning mot en annan, en rubrik mot en annan osv. Testa allt.


5. Att strunta i dina befintliga kunder och bara fokusera på nya är ett otroligt vanligt misstag.
Det inte bara kostar mer att skaffa nya kunder, det är mer tidskrävande eftersom du ska etablera förtroende. Ha en bra adressbok och idéer om hur du ska hålla de befintliga kunderna medvetna om att du finns för dem.


6. Att inte mäta resultaten av dina aktiviteter är ett misstag.
Att bara springa på och hoppas att det går bra är fel. Rätt är att efter varje aktivitet stanna till och utvärdera.


7. Att laga saker som inte är trasiga.
Om din annonsering fungerar eller om din direktmarknadsföring drar in tillfredsställande resultat, ändra dem inte bara för att du är trött på dem. När du börjar märka att resultatet blir sämre, då är det dags att leta efter nya vinklar, inte förr.


8. Att inte se till att få kundernas namn vid varje kontaktsituation är ett stort misstag.
Hur kan det komma sig att företag som lägger ut massor av pengar på att få kunder bara släpper ut dem ur butiken/webbsidan/kontoret utan att se till att få kundernas namn? Att inte ens hålla reda på vad de viktigaste kunderna heter och var de bor är att inte vara intresserad av att behålla kunderna.


9. Att inte göra det lätt för kunden att köpa är ett stort misstag.
Att inte vara anträffbara när kunden vill beställa eller få information om din produkt är att inte vilja göra affärer. Ställ dig en fråga och svara ärligt: Vad möter kunderna på ditt företag? Möter de en trevlig person som är intresserad av kunden (även om det bara är information han vill ha just nu). Är det lätt för kunden att själv hitta om du har en butik. Är det lätt att hitta till butiken? Är det lätt att få information även efter öppettiderna t.ex. genom en webbsida eller på telefonsvararen Genom att göra det lätt och trevligt att göra affärer med dig kommer du att få många fler kunder som kommer tillbaka igen och som rekommenderar ditt företag till sina vänner..


10. Att inte kunna urskilja vad det är med ditt företag som ska få kunderna att vilja göra affärer med dig
Det är det viktigaste misstag du inte vill göra. Vilken är din USP (Unique Selling Proposition)? Fundera varför kunderna ska handla av dig. Vad är det de får av ditt företag som de inte får någon annanstans? Vilka fördelar finns det för kunden? Vad gör ditt företag unikt för dem? Om ditt företag säljer den högsta kvaliteten inom området - gör det till en stor del av din USP. Om ditt företag säljer din produkt till det lägsta priset på marknaden -samma sak- gör det till en stor del av din USP. De flesta företag är likadana. De säljer samma saker till samma priser och har samma öppettider och samma garantier. Samma samma samma. Bra för dig!

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se