Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Så här gör du en marknadsföringsplan i år




Är det första gången du är här? Då ska jag förklara vad du vinner på att stanna kvar en stund...

Jag har skrivit flera böcker om marknadsföring (bla storsäljaren Gerillaföretagaren) och jag har drivit företag i 15 år.

En sak som skrämmer mig lika mycket fortfarande är hur krångligt många företag gör sina marknadsföringsplaner. Det är som om de flesta gjorde sina marknadsföringsplaner för att visa en magister i marknadsföring hur många smarta ord de kan och inte för att verkligen planera marknadsföringen.

Därför ska jag nu visa dig ett enkelt sätt att göra en marknadsföringsplan - Faktum är att ju enklare du gör den, desto bättre kommer den att fungera.


Så här gör du en marknadsföringsplan steg för steg

1. Sätt dig bekvämt och ta fram papper och penna. Börja med att beskriva det du säljer och vilka fördelar ett köp innebär för kunderna. Du ska visa hur det du säljer skiljer sig från vad dina konkurrenter säljer. Ju tydligare du beskriver din produkt desto bättre kommer du att kunna kommunicera med din målgrupp. För att kunna göra det här måste du också kunna beskriva dina konkurrenters produkter. Du vet säkert redan vad det är dina konkurrenter säljer så att du kan beskriva det och jämföra det med ditt eget erbjudande

2. Beskriv pris och plats (det som kallas tillgänglighet) väl eftersom de båda faktorerna är kritiska punkter när det gäller konkurrenskraftig positionering. "Pris" behöver inte betyda billigt. Outletmarknader till exempel sätter låga priser framför tillgänglighet. Vad är det du säljer? Är det tillgänglighet? Är det kvalitet? Är det rabatter? Du kan inte erbjuda allt. Att veta vad dina kunder vill ha hjälper dig att besluta dig för vad du ska erbjuda.

3. Beskriv din målgrupp. Ta fram en profil på hur din ideala kund ser ut. Du kan beskriva kunden efter var de bor, vilket kön de har, hur gamla de är, vilken livsstil de har, vad de tjänar etc. Ställ dig frågorna: Är mina kunder konservativa eller innovativa? Leder de eller följer de? Är de traditionella eller moderna? Är de utåtriktade eller introverta? Hur köper de det du har att erbjuda? Hur ofta köper de? Hur mycket köper de vi varje köptillfälle? Finns det perioder på året då de inte kommer att köpa dina produkter?

4. Fundera på en strategi för hur du ska föra ut ditt budskap. Din målgrupp ska inte bara veta att din produkt finns utan måste också få ett bra intryck av produktens fördelar. Kommunikationen inkluderar allt från logo, design och annonsering till PR och promotion. Ta reda på vad dina kunder läser och lyssnar på för att veta hur du ska få deras uppmärksamhet.

5. Bestäm dig för vad du vill åstadkomma med din kommunikation. Vad vill du uppnå med din marknadsföring helt enkelt. Vill du att folk ska känna igen ditt företagsnamn och veta vad det står för. Vill du att de ska veta var ditt företag finns? Hur mycket pengar kan du lägga ut på att få fram budskapet? Vilka media finns tillgängliga och vilka kommer att fungera bäst för dig? Och slutligen: Hur ska du utvärdera resultaten?

Till sist:
Med de här frågorna som startpunkt sätter du sedan ihop ett dokument som är tydligt. Lek inte kontor och snitsa till det utan gör en effektiv plan för marknadsföringen som du kan följa som en karta. Det enda skälet till att leka med staplar och powerpoint i en marknadsföringsplan är om du ska visa planen för banken eller investerare. Är planen bara till för dig - krångla inte till den.


SUPERERBJUDANDE JUST NU!

350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️

En bok som sprutar av idéer. En av de få svenska böcker om marknadsföring som också hittat fram till den amerikanska marknaden för att den är så konkret och effektiv. Missa inte den och erbjudandet du får just nu!

En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.

    Andra läser om...

    Dela denna sida på:
    FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se