Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Smarta tips om hur du marknadsför ditt företag

Tio tips om en lyckad mässa.




Här kommer en checklista åt dig med några viktiga saker du ska tänka på för ett lyckat deltagande på en mässa:

1. Besök den mässa du vill ställa ut på året innan du ställer ut.
Fråga utställarna vilka erfarenheter de har. Hör om de kommer tillbaka år efter år. Fundera över vilket utförande på monter du antagligen kommer behöva för att göra bäst intryck.

2. När du har bestämt dig för att delta. Se till att få en bra plats.
De bästa platserna är alltid upptagna av stora företag men det finns bra platser kvar. Försök få en plats i triangeln mellan mitten på lokalen och den yttersta vänstra respektive högra delen. Det är i den här triangeln trafiken kommer att vara störst.

3. Skicka ut inbjudningar.
  • På listan har du såklart dina bästa kunder tillsammans med en karta på var din monter är
  • Locka gärna med något speciellt för dem vid ett besök.
  • Föreslå billigt/bra/fint boende för dem så att det blir lätt för dem att ta beslutet att komma.
  • Föreslå gärna andra aktiviteter de kan ägna sig åt också. Går det en teaterföreställning i närheten på kvällen - berätta det och ge dem fler skäl att lägga pengar på en resa.

  • 4. Ordna marknadsföringsmaterial att dela ut på mässan.
  • Prata med dina leverantörer om de har material eller kan fixa det åt dig.
  • Kom ihåg att de flesta broschyrer hamnar i papperskorgen.
  • Ge inte bort dyra broschyrer till höger och vänster. Tryck en billigare flyer som komplement till din broschyr.
  • Försäkra dig om att flyern har dina huvudfördelar tydliga tillsammans med din kontaktinformation.
  • När du träffar på någon som är mer intresserad kan du plocka fram det tunga artilleriet - din snyggaste broschyr.

  • 5. Håll din monter enkel.
    Ta med en eller två av dina bästa produkter eller tjänster. En mässa är gyttrig nog ändå. Låt andra göra misstagen att förvirra besökarna. Det är bra att ha en ny eller förändrar produkt att introducera på mässan.
    Glöm inte att berätta för media om din nya produkt.

    6. Gör ditt budskap lätt att se.
    Sätt upp en stor skylt där du skrivit din huvudfördel. Ljussätt skylten och placera den där alla kan se den och ingen kan stå i vägen för den. Fånga alla som kommer förbi genom att ha godis eller något ätbart i montern. De flesta människor anser att det är oartigt att bara gå förbi och ta och står kvar en stund innan de går vidare.
    Denna "stund" är den tid du har att ta kontakt. Läs gärna den här populära boken om att småprata - smart drag.

    7. Skapa passiv kontakt.
    Alla vill inte prata med dig just nu. Ha en stor skål där intresserade kan droppa ner visitkortet. Fyll skålen till hälften med andra visitkort ( Kanske från din egen visitkortspärm) för att bjuda in till något som andra verkar ha velat ha. Räkna varje kontakt som en vinst. Jobba för fler kontakter. Det är mässans syfte.

    8. Skapa aktiv kontakt.
  • Bestäm dig för att göra det här på allvar. Kämpa!Det sägs att av 20 personer som går förbi din monter finns det 1 person som är en möjlig kund. Bestäm dig för att du ska hitta den kunden.
  • Ställ öppna frågor till alla som passerar. Fråga: "Vilken typ av skor tycker du är bäst?" Om du får rätt svar på din öppna fråga, ställ specifika frågor om personens problem och behov. Använd deras kommentarer till skäl för dig att berätta om hur du kan lösa problemen.
  • De flesta samtal på en mässa är korta. Slösa inte bort tiden. Försök att ta reda på köpintresse och om personen har auktoritet att köpa.
  • Gör anteckningar direkt på personens visitkort så att du inte glömmer vad ni sagt.

  • 9. Gå runt själv när du hinner.
    Även om du bestämmer dig för att inte delta i mässan så gå dit. Det är på mässorna som du har chansen att verkligen studera dina konkurrenters allra bästa argument. Det är här de visar sin spets. Ta med dig broschyrer även om du bara är besökare. Spendera tid och prata med andra utställare och se till att knyt kontakter för möjliga framtida samarbeten. Föreslå gemensamma marknadsaktiviteter med företag som kompletterar ditt - inled samtal om att ha varandras produkter i katalogerna till exempel.

    10. Mycket av mässan sker efteråt Följ upp följ upp följ upp.
    Ring dina mest intresserade besökare direkt efter mässan (medan de fortfarande kommer ihåg dig - och före dina konkurrenter).

    Och du - Även om du kommer att ha ont i ansiktet så le hela tiden. Leenden säljer.

    Andra läser om...

    Dela denna sida på:
    FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se