Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Tips om att sälja på en mässa

Oj, vad trevligt det var på mässan, men sedan hände inget. Varför?


Affärsmöten, vare sig de kallas mässor, nätverksmöten eller events kan få vem som helst att klia sig i huvudet efteråt. Varför blev det inte riktigt så bra som jag hoppades? Varför fick jag inte in så många namn som jag drömde om?

Och här kommer de hårda orden: Det beror antagligen på dina förberedelser. Idag ska vi prata just om dem. Så hur gör du för att få ut något bra av de här situationerna?


Här är några snabba förslag till att bli effektivare på mässan:

1. Bestäm dig för dina avsikter. Varför ska du vara med/gå dit? Går du dit för att lära dig något, bygga relationer, sälja eller bara för att komma bort från kontoret? Avsikter brukar som du vet fungera bäst en i taget eftersom de skickar dig i rätt riktning.

2. Passar händelsen dina avsikter? Det är inte så lyckat att gå på fest och tänka ”sälj” och inte så lyckat att gå på en mässa och tänka ”fest”. Ändra avsikter efter vilken typ av event det handlar om. Jag vet, det låter stelt och tråkigt att gå iväg som en robot, men ärligt talat, det är ju ditt jobb vi pratar om här, inte julfest med släkten.

3. Vad behöver ditt företag bäst? Är det nya kontakter, en ny lista på leads eller vad är det? Oavsett vad det är, se till att du har tänkt ut hur du ska få fram det på ett snyggt sätt. Fundera över vad du vill ha - på kort, lång och kanske till och med medelång sikt för att avgöra vad det är ditt företag behöver ha ut av just det du ska vara med på.

4. Det sägs ju att det behövs tre kontakter innan folk har en plats för dig i sina hjärnor. Det spelar ingen roll om det är tre ”öga mot öga”, tre annonser, eller tre telefonsamtal. Tre är siffran vi fått lära oss. Det är därför du har en inövad hisspresentation – en trettiosekunders intresseväckare – som du kan lägga fram.
Det är därför du skakar hand med människor och diskuterar med dem. Det är därför du har ett skrivet material med dig som du kan dela ut om det passar. Den här trekontaktsregeln är en bra regel att ha med sig för att göra dig medveten om vad som antagligen krävs, mer än att ha den som en definitiv sanning.

5. Se till att du har något som dina konkurrenter inte har - och ha det med dig. Lämna ödmjukheten hemma. Se till så att du kan förklara skillnaderna och fördelarna på mindre än två minuter

Bra va

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️

En bok som sprutar av idéer. En av de få svenska böcker om marknadsföring som också hittat fram till den amerikanska marknaden för att den är så konkret och effektiv. Missa inte den och erbjudandet du får just nu!

En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se