Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Skapa merförsäljning med enkla knep




Du vet själv att din produkt är helt suverän - toppen! Men hur övertygar du andra att köpa av dig? För att skapa ett sug efter det du säljer, gäller det att du är tydlig mot dina kunder, och att du jobbar smart och strukturerat.

Här är 6 frågor att tänka på.


Vad får kunden?

För att kunna sälja framgångsrikt krävs att du ställer dig i kundens skor. Att du glasklart kommunicerar de fördelar kunden får genom att köpa av dig. Ju mer konkret du kan vara, desto bättre - kunden ska omedelbart förstå vilka resultat man kan förvänta sig av din produkt eller tjänst, och när.

Varför köpa av dig?
Var tydlig med vad som är nytt, bättre och annorlunda med ditt erbjudande, jämfört med det som redan finns på marknaden. Vilka problem löser det du säljer? Vad kommer kunden att uppnå?

Varför handla nu?

Gör det lätt för kunden att fatta köpbeslut. Använd tidsbegränsade erbjudanden, eller först till kvarn. Tala tydligt om vad man sparar nu - och indirekt, vad man förlorar på att köpa senare. Säljer du online kan du löpande uppdatera "antal besökare just nu", eller hur många varor som finns kvar till det rabatterade priset.

Hur kan du öka värdet?
Värdet på din produkt - och lusten att köpa den - ökar om du erbjuder mer än det kunden betalat för. Hur kan ditt erbjudande bli ännu mer attraktivt för kunden? Kan du t ex erbjuda gratis mallar, checklistor, övningar...? Bjuda på tid eller konsultation? Eller skicka med en kompletterande produkt utan kostnad?

Vad säger andra?

Att ensam skrika sig hes om den egna förträffligheten funkar sällan. Att använda nöjda kunder ökar din trovärdighet. Fråga dina favoritkunder om de kan tänka sig att ställa upp med nöjda-kund-citat. Och be dom att vara specifika i sina omdömen, och berätta vilka resultat de fick genom att handla av dig.

Står du för det du säljer?
Hur mycket tror du på din produkt? Om du är bergsäker på värdet, bör du kommunicera det genom en övertygande nöjd-kund-garanti. Hur länge håller din produkt? Vilka effekter ger dina tjänster? Och vad kan man förvänta sig om det du lovat inte håller?

Sanna Koritz | Create Business
sanna@createbusiness.se | 08-519 715 17
Sanna Koritz ger resultatinriktat stöd inom försäljning, kommunikation och affärsstrategi. Läs mer påwww.createbusiness.se


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se