Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Konsten att INTE bli en mikrochef


Mikrochefande handlar om att involvera sig själv för mycket i sådant som personalen borde få hålla på med och själva ta ansvar för.

En chefs jobb är ju att leda genom att koordinera, lösa problem som ingen annan kan ta ansvar för och hantera personalfrågor. Chefen är ansvarig för att ett visst jobb blir utfört och normalt är alla de här arbetsuppgifterna tillräckligt omfattande för att han/hon inte ska hinna särskilt mycket mer. Det är därför en bra chef ser till att ha folk som han/hon kan lita på och som kan göra resten av jobbet.

Problemet är att många chefer inte riktigt släpper taget och de riktiga chefsuppgifterna blir lidande för att chefen ska ha sina fingrar med i allt som görs. Det är förödande på många sätt. Dels så hinner chefen inte med sitt jobb, men han/hon stoppar också upp andra i sina jobb genom att lägga sig i för mycket utan att egentligen ha tid att göra det. Men den viktigaste aspekten är att personalen får känna sig som idioter som inte själva klarar sina jobb och motivationen sjunker. För dig som känner att du ofta petar i saker du egentligen inte ska göra, kommer här tips som hjälper dig att sluta med det – för allas skull.


• Anställ de bästa och mest självgående personerna till ditt företag. Det är ju såklart grunden till alla lyckade företag. Med självgående personer blir ditt jobb som chef mycket lättare.

• Glöm inte att det finns fler sätt än ett (ditt) som är rätt sätt att göra något på. Som chef är det ditt jobb att förbereda din personal så att de kan slutföra projekt på ett tillfredsställande sätt och att vara tydlig med vilka resultat du förväntar dig av dem. När du har gjort det är det dags att ta ett steg tillbaka och låta dem göra uppgifterna på det sätt som de själva anser fungerar bäst och att låta dem komma fram till sina egna lösningar. Det betyder inte att du släpper taget och slutar kommunicera. Du behöver fortfarande ha en överblick och se vart saker är på väg och se om den som gör jobbet har frågor eller problem som du kan vara med och lösa. Du måste se till att dina anställda har de verktyg de behöver för att nå målen. Dina anställda behöver och vill ha frihet att jobba inom ett mer öppet ramverk för att lära sig och växa. Resultatet gör ditt företag starkare. Det går inte att utveckla personalen om du alltid står bredvid och petar i detaljer och visar det “rätta” sättet att göra saker.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


• Nästa gång du diskuterar något med en av dina anställda kan du börja diskussionen med en fråga. Vare sig du behöver en uppdatering eller bara vill höra en åsikt – låt den anställde prata om det och lyssna. Med andra ord, kom inte med dina lösningar. Ställ bara en fråga om problemet och håll sedan tyst. Erbjud inte en lösning. Lyssna. Dina anställda har garanterat själva idéer om hur problemet kan lösas och de är ofta bättre än dina. Det handlar till syvende och sist om förtroende. Dina anställda måste känna att du litar på dem för att de ska göra ett bra jobb. Om de känner att det de gör ändå kommer att granskas under din lupp, så slutar de försöka eftersom de blir frustrerade och maktlösa. Samtidigt släpper de också ansvaret för saker och ting och bryr sig över huvud taget inte längre om att ta några ta beslut.

• Om någonting inte funkar så är det klart att du ska fixa det. Om du till exempel har en anställd som gör fel hela tiden, är det dags att kliva in och i första hand se till så att han/hon vet vad som förväntas som anställd och därefter ta reda på varför det inte görs. Faktum är att en del anställda kan vilja ha ditt stöd mycket oftare än andra. I vilket fall som helst, så är det viktigt att du är tillgänglig när det behövs.

Till sist
En bra chef är en person som förbereder personalen på vad som ska göras och vad som förväntas av dem och sedan litar på att de själva tar ansvar för arbetet. De flesta människor växer och frodas av att få ta eget ansvar och slutresultatet är att ditt företag också växer och frodas. Ett företag med anställda som är vana vid att chefen alltid lägger sig i, slutar att ta ansvar och förlorar därmed sin egen motivation.

333 smarta motivationsidéer som bara väntar på dig!


”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!”
Johan Lindberg, Gefle Nöje

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se