Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

7 misstag många gör med affärsplanen


Att skriva en affärsplan är ofta det första och avgörande steget för att få ditt företag att lyfta upp från marken. En bra plan kan hjälpa dig att få tag i pengarna, människorna och att få dina strategier för marknadsföring på plats – och kanske bäst av allt – du får en riktig chans att tänka på ditt företag.

Och, det här är viktigt, en tafflig affärsplan kan förstöra en bra idé för att de som läser planen känner att den som gjort den inte har riktig koll. Därför ska du nu få en liten extra påminnelse om misstag du inte ska göra i affärsplanen.


7 misstag du inte ska göra i affärsplanen

1. Du försöker tillfredsställa alla
Många som skriver affärsplaner försöker göra dem ”idiotsäkra” genom att rikta sig till varenda tänkbar mottagare i hela världen. Om du gör det blir affärsplanen i bästa fall ljummen. Fokusera på ett område, ett problem, en affärsmodell. Då sticker du ut och träffar rätt när rätt personer läser planen.

2. Din affärsplan är för tråkig
Om en möjlig kund eller investerare får två sidor av din plan och blir uttråkad är det ett dåligt tecken. Det är viktigt att fånga läsarens intresse, även i en affärsplan. Gör därför en sammanfattning direkt på första sidan. Och gör planen snygg.

3. Du överskattar marknadens storlek
Det verkar imponerande om du uppskattar marknaden som enorm och intäkterna fantastiska – imponerande för din korkade kompis, men inte för investerare. Dessutom är det så att höga siffror ofta får dig att framstå som att du inte riktigt förstår vad du gör eller hur svårt det är att lyckas komma in på en marknad. Ge inga stora löften om du inte bergsäkert kan bevisa dem. Snacka inte strunt.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


4. Du har inte självförtroendet att visa konkurrensen
För att försöka visa självförtroende så struntar många affärsplaner i att prata om konkurrensen de kommer att möta. Att göra det känns omedelbart amatörmässigt. Få eller inga idéer möter nollkonkurrens. Även om ditt koncept är helt nytt så finns det krafter som konkurrerar med det du ska sälja. Det finns andra lösningar, andra sätt att spendera pengar och trögheter på marknaden att räkna med

5. Du tjatar om samma saker flera gånger
Skriv inte samma läckra formulering eller samma enkla idéer på tio olika sätt genom affärsplanen. Ingen vill höra samma sak flera gånger. Håll planens meddelande konsekvent men ha naturligtvis med kreativt språk och tilltalande bildspråk för att ge dina idéer rättvisa. Tjata inte (nu tjatar jag om det).

6. Du använder för mycket branschtugg och corporate bullshit
Kom ihåg att alla inte kan ditt fackspråk. Om du har en bakgrund i ett speciell bransch och den branschen har ett speciellt språk, förenkla det. Låt någon som inte kan ditt språk läsa planen innan du lämnar den vidare till investerare eller långivare.

7. Du är inte konsekvent och saker stämmer inte
Säg inte emot dig själv i planen – det är vanligare än du tror. Ett diagram du visar får inte motbevisa eller undergräva något som visas på ett annat ställe. Det låter knäppt men många affärsplaner är röriga just på det här området. Se till att alla fakta du presenterar går att kontrollera av den som läser planen.

Till sist.
Affärsplaner kan komma i många olika former och du behöver verkligen inte göra en som ser exakt likadan ut som alla andras. Ditt mål är ju inte att passa in, det är att sticka ut. Ett tips är att gå till banken med en formell och tråkig variant och till investerare med en mer vågad och tuff men som fortfarande har stenkoll på allt. Visa din personlighet och din idé och varför du är rätt person att lyckas.

76 000+ läsare kan inte ha fel ❤️


Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.

En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se