Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Akuthjälp

Hur du motiverar offren på jobbet


Nu sticker jag ut hakan lite, men jag menar det: Det finns strängt taget två människotyper här i världen – ägarna och de ansvariga.

Vi har väl lite av varje i oss allihop, men det brukar vara en av sidorna som dominerar hos de flesta människor. De ansvariga är de som tar ansvar för sin egen lycka. De tar konsekvenser och ser att de själva kan göra något åt problem och situationer i sina liv. Offren är de som skyller på andra människor, omständigheter och som inte tar ansvar för sin egen lycka. De är alltid drabbade på olika sätt och är knepiga att ha att göra med (tycker jag).

Just offren är enligt min mening en stor del av den svenska befolkningen. För ett par år sedan blev jag så störd på det här att jag skrev en bok som heter ”Hemligheten som löser 95 % av alla dina problem”. Det enda boken innehöll var meningen ”Sluta gnäll och gör något åt det”.

Svenskar är experter på att skylla allt på andra. De pratar om sin ekonomi som om de inte kunde göra något åt den eller hade något eget ansvar över den. De pratar om sina jobb och hur tråkiga de är som om de inte kunde sluta där och göra något annat. Och de pratar om hur andra har så mycket och är avundsjuka på dem utan att se vad dessa andra kan tänkas ha offrat för att uppnå det de uppnått.

Offer är helt enkelt ganska knepiga och det svåra med att motivera dem är att hela deras identitet ligger just i att allt är orättvist mot dem.

Det bästa sättet att hantera dem är att visa uppskattning när de inte beter sig som offer genom att peka ut deras goda handlingar för dem.

Ge dem uppskattning när de tar ansvar och agerar på saker. Lyssna på dem, men ge ingen energi till att fortsätta vara offer. Fråga konkret: ”Vad kan göras för att förbättra X”? Om de bara suckar och säger att inget kan göras, så får du be dem tänka efter ett tag, kanske ett dygn, och så återkommer ni till frågan då. Du måste helt enkelt tvinga fram konkreta saker och sedan berömma offret för att han/hon kom på en så bra lösning.

Att ändra en inställning som offer hos en annan människa kan ta tid (för en del kanske ett helt liv) och därför tänker jag ofta på hur skrämmande viktig rekryteringsprocessen är för alla företag. Det är stor skillnad mellan en anställd som äger problem och en som blir offret för problemet. Det är samma skillnad som mellan natt och dag.

Ansvarig eller offer - Vem är du själv?

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se