Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Akuthjälp

Hur du motiverar offren på jobbet


Nu sticker jag ut hakan lite, men jag menar det: Det finns strängt taget två människotyper här i världen – ägarna och de ansvariga.

Vi har väl lite av varje i oss allihop, men det brukar vara en av sidorna som dominerar hos de flesta människor. De ansvariga är de som tar ansvar för sin egen lycka. De tar konsekvenser och ser att de själva kan göra något åt problem och situationer i sina liv. Offren är de som skyller på andra människor, omständigheter och som inte tar ansvar för sin egen lycka. De är alltid drabbade på olika sätt och är knepiga att ha att göra med (tycker jag).

Just offren är enligt min mening en stor del av den svenska befolkningen. För ett par år sedan blev jag så störd på det här att jag skrev en bok som heter ”Hemligheten som löser 95 % av alla dina problem”. Det enda boken innehöll var meningen ”Sluta gnäll och gör något åt det”.

Svenskar är experter på att skylla allt på andra. De pratar om sin ekonomi som om de inte kunde göra något åt den eller hade något eget ansvar över den. De pratar om sina jobb och hur tråkiga de är som om de inte kunde sluta där och göra något annat. Och de pratar om hur andra har så mycket och är avundsjuka på dem utan att se vad dessa andra kan tänkas ha offrat för att uppnå det de uppnått.

Offer är helt enkelt ganska knepiga och det svåra med att motivera dem är att hela deras identitet ligger just i att allt är orättvist mot dem.

Det bästa sättet att hantera dem är att visa uppskattning när de inte beter sig som offer genom att peka ut deras goda handlingar för dem.

Ge dem uppskattning när de tar ansvar och agerar på saker. Lyssna på dem, men ge ingen energi till att fortsätta vara offer. Fråga konkret: ”Vad kan göras för att förbättra X”? Om de bara suckar och säger att inget kan göras, så får du be dem tänka efter ett tag, kanske ett dygn, och så återkommer ni till frågan då. Du måste helt enkelt tvinga fram konkreta saker och sedan berömma offret för att han/hon kom på en så bra lösning.

Att ändra en inställning som offer hos en annan människa kan ta tid (för en del kanske ett helt liv) och därför tänker jag ofta på hur skrämmande viktig rekryteringsprocessen är för alla företag. Det är stor skillnad mellan en anställd som äger problem och en som blir offret för problemet. Det är samma skillnad som mellan natt och dag.

Ansvarig eller offer - Vem är du själv?

333 smarta motivationsidéer som bara väntar på dig!


”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!”
Johan Lindberg, Gefle Nöje

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se