Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Nätverkande – jobb eller flykt?




Nätverksmöten har blivit affärsvärldens nya religion. Alla pratar om dem och man blir nästan illamående av hallelujaropen. Men vet du, de flesta framgångsrika företagare jag känner går inte på organiserade nätverksmöten alls. De har alldeles för mycket att göra och låter dem som inte har så mycket att göra nöta skorna på nätverksmöten medan de själva tar hand om sina kunder och tjänar pengar.

Hm…Hur kan jag låta så där tråkig? Hela livet är ju ett nätverkande. Absolut, det är sant, men problemet är att om någon ropar just ordet ”nätverksmöte” så står genast 100 företagare som har svårt att få uppdrag på samma plats med gapande munnar och vill ha saker av andra utan att ge bort något själva. Det funkar inte. Jag vet faktiskt flera tjänsteföretagare som gått omkull för att de nätverkar för mycket. Istället för att göra det där jobbiga som allt företagande egentligen handlar om – ringa möjliga kunder, knacka på dörrar, jaga folk – så klär de sig snygga och åker iväg och äter frukost på ett hotell.

Istället för att utsätta sig för det farliga ordet nej i telefonen eller ute hos kunder, så går de på trygga möten där de tror att de ska sälja in sig själva till alla. En del säger att att de som behöver gå på nätverksmöten är sämst i sin bransch eftersom de behöver gå på nätverksmöten.

Ok, så enkelt är det ju inte riktigt. För nätverksmöten kan också vara mycket effektiva. Om du går på rätt möte av rätt skäl. Du kan inte bara lulla iväg till varje möte folk vill att du ska komma till, det är bara slöseri med tiden. du måste ha en plan när du går dit – en smart plan.


Din plan i sex steg

1. Utvärdera varje inbjudan du får och gör det med magen. Känns det som att det kommer att finnas folk där som du kan vara till nytta för och som kan vara nyttiga för dig?

2. Bestäm dig för vad du ska åstadkomma redan innan du går dit. Låt inte slumpen
slösa bort din tid. Du ska prata med minst 5 personer du inte känner och veta något.
The big fish - Finns han eller hon där? Hur ska du nå fram till honom/henne?

3. Lär dig varför blyga personer alltid verkar vara så trevliga. Vet du varför? För att de frågar
dig saker istället för att framhäva sig själva. De ber ofta om råd och låter dig stå i rampljuset.
Även om du inte är blyg, så kan du i alla fall ta till dig lite av det i ditt minglande.

4. En nätverksträff brukar bli en plats där det står folk som redan känner varandra i olika
grupper och sneglar på dem de inte känner. Stanna inte kvar bara för att det känns bekvämt och hemtamt. Ge varje person fem minuter och rör dig sedan vidare.

5. Vad ska du säga?
Här är tio smarta inledare du kan skriva ut och komma ihåg till nästa gång du behöver dem. Vitsen med de här är att faktiskt få igång ett samtal, snarare än att köra ett sång- och dansnummer som beskriver det du säljer

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


1. Vad tycker du mest om med det du gör?
2. Vad är den konstigaste eller roligaste saken som hänt i din bransch?
3. Vilken marknadsföringsåtgärd har varit mest effektiv för er?
4. Vilken är er huvudprodukt?
5. Vad tycker folk mest om med er?
6. Vad är det viktigaste för er just nu?
7. Vad tycker du har varit bäst här?
8. Vilka trender har du sett just nu?
9. Vilken är er ideala kund?
10. Hur tänker du att den här tillställningen ska hjälpa er? Varför är du här?

6. Tre saker att tänka på när du fastnar med herr (eller fru) säger-så-tråkiga-saker-att-jag-snart-hoppar-ut-genom-fönstret-än-står-här-och-ser-det-där-uttryckslösa-fejset-en-minut-till:

• Betrakta det som en del av din roll att lyssna (om det är en kund eller din chef)
• Försök att leta efter viktig information som kan vara inbäddad i det tråkiga framförandet.
• Ställ frågor. Ett oinspirerat snackande kan betyda att tråkmånsen inte är så inspirerad själv.
• Leta efter något annat samtalsämne som tänder glöden i hans/hennes ögon.

Hemläxa
Lova att göra det här nu – sluta slösa bort din tid. Lägg hellre tid på att ringa samtal än att käka frukost på hotellet. Utvärdera nyttan först. Om du vill lyckas bättre alltså.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Konsten att småprata (även om du hatar det)❤️



Här är boken som hjälper dig att bli bekväm på mötet, hos kunden, på festen eller när du träffar ytligt bekanta som du vill (eller måste) prata närmare med.

En läsarröst
”Det jag uppskattar mest är att jag har så kul när jag läser och då minns man lättare vad man ska säga i trängda situationer. Boken har gett mig konkreta repliker i situationer där jag tidigare varit svarslös.”
Birgitta Edholm, Noraström

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.

    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se