
Att välja rätt anställningsform är kanske inte en matematisk fråga, även om du säkert upplever den så när du ska anställa. I mardrömmarna kan du säkert föreställa dig hur du anställer fel person och hur han/hon håller sig fast på ditt företag med hjälp av småföretagarfientliga regelverk och kostar alla pengar du har. Så illa är det inte så klart. Reglerna är till för dig också. Om du hanterar procedurerna på ett korrekt sätt har du alla möjligheter att prova dig fram till rätt person att anställa, med möjligheten att tacka nej till den du inte vill ge fortsatt förtroende. En provanställning handlar ju faktiskt om att du har möjlighet att prova innan du bestämmer dig.
Anställningsform 1. Provanställning
En provanställning betyder att du får möjlighet att se hur din nya medarbetare arbetar ”på riktigt”. Du är absolut inte tvungen att förlänga anställningen om du ser att han/hon helt enkelt inte klarar det ni kommit överens om. Du kan avbryta när som helst. Det enda du behöver tänka på är att du meddelar ditt beslut senast en månad innan provanställningstiden är ute och att du har upp till sex månader totalt att ”prova på”. Om du inte talar om i tid hur du tänker besluta förvandlas provanställningen automatiskt till en tillsvidareanställning. Du måste alltså vara noga med att komma ihåg att tala om hur lång provanställning du tillämpar och att meddela ditt beslut en månad innan den tiden är ute.
Du har också möjlighet att förlänga en provanställning med ytterligare sex månader för att kunna utvärdera bättre. Senast en månad innan den ordinarie provanställningen går ut meddelar du medarbetaren att du inte tycker att du har sett tillräckligt ännu och därför behöver ytterligare tid. Det är viktigt att du kan motivera varför. Du bör skiva ner ett antal punkter där du anger arbetsområden där du ännu inte sett tillräckligt för att kunna vara säker på att han/hon klarar jobbet. Kom bara ihåg att även medarbetaren kan sluta på dagen under en provanställning. En förlängd provanställning hanterad på fel sätt kan göra att han/hon inte vill vara kvar.
Anställningsform 2. Tidsbegränsad anställning
Du behöver inte börja med en provanställning, det går också att ta in personal under en på förhand begränsad tid när du vet att du har mycket att göra. Det betyder att du kan anställa någon när du behöver det, till exempel vid ett större projekt eller under högsäsong. Men du får inte anställa en och samma person under mer än 12 månader under en sammanlagd period av tre år. Om du gör det förvandlas anställningen automatiskt till en tillsvidareanställning.
Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...
Skillnaden mellan tidsbegränsade anställningar och provanställningar är mer eller mindre vad man kallar dem. Båda ger dig, på lite olika sätt, möjlighet att anställa och utvärdera medarbetare under ett helt år. En projektanställning har visserligen en kontraktsperiod som gäller tiden ut, men bara om inget annat står i kontraktet. Du kan också börja med en månad och förlänga med en månad i taget. Skillnaden ligger kanske mest i hur medarbetaren upplever förhållandet och vilka förväntningar han/hon får. Det är en sak att ta ett projektjobb och sedan bli erbjuden anställning, en annan att påbörja en provanställning för att visa vad man går för. Den förste kanske inte ens vill ha ett fast jobb. Det viktiga för dig är att du vet vad du har för planer och agerar efter dem när du väljer profil på medarbetare och att du säger rätt saker i samband med att du berättar om vilka möjligheter som finns för honom/henne.
Anställningsform 3. Tillsvidareanställning
När du tillsvidareanställer en medarbetare så har du fortfarande möjlighet att avsluta anställningen om saker och ting inte blir som de var tänkta. Om du och medarbetaren är överens om att det är dags att skiljas åt är det uppsägningstiden ni kommit över ens om som gäller, men lägst 30 dagar. Under den tiden är ni båda ändå skyldiga att fortsätta hålla löften och genomföra det ni lovat varandra.
Tanken med lagarna (LAS) är att arbetsgivare inte ska kunna anställa och sparka löntagare som de vill. Men även arbetsgivare är skyddade mot fel löntagare. Om din medarbetare begår lagbrott kan du till exempel säga upp med omedelbar verkan. Det betyder att du kan sparka på dagen. Men du måste kunna bevisa det skett också. Mer komplicerat är det med de fall där du tycker att din medarbetare missköter sig och presterar för dåligt. Då måste du först ge tydliga muntliga och skriftliga varningar under en tid där du beskriver för personen i fråga hur han/hon agerat på ett sätt som är oförenligt med arbetets krav och dina rättmätiga förväntningar. Därefter är det 30 dagar uppsägningstid som gäller, men du måste meddela beslutet senast 30 dagar innan uppsägningen. Om du har brist på arbete eller omorganiserar har du också rätt att säga upp, förutsatt att det inte går att omplacera medarbetaren.

Duger jag? Så bygger du självkänsla i en värd som tjänar på din osäkerhet
I en värld där vi ständigt jämför oss med perfekta flöden och ouppnåeliga ideal är det lätt att känna sig otillräcklig. Duger jag? hjälper dig att bryta jämförelsefällan, bygga en självkänsla som inte vacklar och hitta ditt eget värde – bortom sociala medier och yttre krav. Det är dags att sluta fråga om du räcker till och istället inse hur mycket du har att ge, precis som du är.❤️
🌿Den här boken är för dig som:
- Någonsin har känt att du inte räcker till.
- Har fastnat i jämförelsefällan och vill ta tillbaka kontrollen.
- Vill bygga en självkänsla som inte påverkas av yttre ideal.
Klicka här och provläs boken.
(Länken leder till förlagets egen bokhandel där du alltid får det bästa erbjudandet).
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊