Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Ta hand om ditt personliga varumärke


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare


Alla pratar om värdet av starka och positivt laddade varumärken idag – Det handlar helt enkelt om att vi vill förstärka positiva känslor i kundernas hjärnor. Vi vill att de ska tänka bra saker om oss. Och här kommer frågan: Vilka är de viktigaste punkterna en kund eller möjlig kund kopplar ihop med ditt företag? Är det kunskap, generositet, snabbhet, mycket för pengarna, bra service – eller är det arrogans, slarviga jobb, blir aldrig klara i tid, dyra.

Jobbet med att förstärka varumärken börjar verkligen på mikronivå – nämligen hos dig. För många av dina kunder är det du som personifierar varumärket. Och då kommer den viktiga frågan: Vad tänker kunderna på när de hör ditt namn? Pålitlig, kunnig, generös - eller ringer aldrig tillbaka, kommer med konstiga undanflykter, blir aldrig klar i tid, skickar otydliga fakturor, ger ett slafsigt intryck?

Det börjar med dig. Och därför kommer här några snabba tips som du kan ta med dig och fundera över om de kan hjälpa dig och ditt företag att få ett starkare varumärke i dagens lågkonjunktur.


1. Vilket första intryck ger du? Är du klädd efter uppgiften, kommer i tid, är förberedd?

2. Berättar du dåliga nyheter för kunderna i tid? Ibland skiter det sig och den som är rädd om sitt varumärke berättar de dåliga nyheterna ögonblicket efter att han/hon fått dem istället för tre dagar efter (när kunden redan är arg).

3. Känner kunderna att du tar hand om dem? Ett idealiskt företag är ett som gör kunderna lugna och som alltid har initiativet när det handlar om att ge information om rådande läge. Kunder som känner att du tar ansvaret för att lösa deras problem njuter av att vara dina kunder.

4. Är du den som kommer med lösningar på problemen? En del personer tillbringar större delen av sin tid med att leta efter problem och ärligt talat, det är inte så svårt att hitta problem. Kommer du med genomtänkta lösningar på problem så får du både respekt och blir beundrad av dina kunder och chefer (och vänner)

5. Är du trevlig?. Det du säger och inte säger på jobbet har betydelse. Om du pratar nedvärderande till eller om andra, använder sarkasmer eller låter allmänt otrevlig så hör andra dig och blir rädda att råka ut för samma behandling. Det gör att de gärna slipper ha med dig att göra.

6. Går du med problemet till den du har problem med? Om du har svårt att jobba med Göran, prata med honom med det och gå inte till chefen som sedan tar upp det på ett möte.

7. Står du fast vid dina åtaganden? Eftersom andra är beroende av ditt jobb ger du dem problem om du inte gör det ni kommit överens om i tid. Om du är den som alltid gör det du har sagt att du ska göra så ökar styrkan i ditt varumärke.

8. Hjälper du andra att bli bätre och utvecklas? Alla har sina talanger och erfarenheter. Om du kan hjälpa en medarbetare att utveckla sina så hjälper du inte bara honom utan företaget och till sist dig själv eftersom du vinner en vän.

9. Betraktar du dem du jobbar med som dina kunder? Då är det lätt att veta hur du ska bete dig mot dem. Det kan ju kännas överdrivet – herregud, vi kan ju inte gå runt som på nålar och le hela dagarna och det är helt rätt, men då måste jag först berätta att jag tycker att man ska behandla sina kunder som sina bästa vänner, inte som några man ska smöra för – man ska ge dem sin kunskap och ta tillvara deras intressen – det är så man ska behandla kunder för då får man också tillbaka allt man vill ha själv.

10. Berömmer du andra? Det finns ett cyniskt uttryck som dessvärre stämmer ganska bra: Folk tror på vad som helst så länge det är komplimanger. Jag gör det. Du gör det också. Men uppriktiga komplimanger som handlar om jobb uppskattas alltid. Det är härligt att en sån enkel sak som att berätta för någon att han gör ett bra jobb kan lyfta hans dag – och det är du som har gjort det. Han/hon kommer inte att glömma att det var du som sa det.

Till sist: Vilken av de här punkterna tänker du satsa på för att förstärka ditt varumärke den här veckan?

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se