Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Positionering - ditt viktigaste verktyg




Positionering - ditt viktigaste verktyg just nu

Positionering har blivit ett trendigt uttryck att svänga sig med i marknadsföringskretsar. Det låter smart att prata om positionering hit och dit och förklaringarna är många och luddiga - konstigt nog.

Konceptet bakom positionering är enkel - hitta en lucka på marknaden och fyll den!
Det handlar om att göra det lätt för kunder att förstå fördelarna med att vara just din kund. Det handlar om att visa vad det är som skiljer ditt företag från andra. Marknadsförare brukar prata om begreppet USP (Unique Selling Point) som något som visar kunderna vad som skiljer ditt företag från andra.

Hur får du fram din USP?
Till att börja med så skapar du en lista över den specialkunskap ditt företag har som kan lösa kundernas problem, minska deras tvivel och ta ner det naturliga motståndet. Ditt jobb är att identifiera vad som kan vara otydligt med din produkt eller tjänst. Din USP ska göra det otydliga tydligt.
  • Berätta vad du erbjuder och vad som gör dig speciell.
  • Berätta vad du kommer att ge dina kunder som de inte får någon annanstans.
  • Tala om vad det finns för anledningar att kunderna ska köpa av dig. Är det produkterna, personalen, servicen, öppettiderna eller vad är det som gör företaget unikt?
  • Skriv ner det, håll det enkelt och kom ihåg det!

Fördelar med en USP.
Det finns två huvudsakliga fördelar med USPen:
  • Den visar skillnaden mellan ditt och andra företag. Det är ditt jobb som marknadsförare att ge folk en tydlig anledning att gilla ditt företag.
  • Om du gör en USP kommer ditt företag att vara fokuserade på att se till så att ni kan stå för den. Ett företags affärsidé är ofta för lång och krånglig för att minnas men "leverans på 1 timme" kan alla förstå.

Hur får folk reda på din USP?
Ditt påstående om företaget ska åka med i allt skrivet som går ut till kunderna. Påståendet ska finnas i varje brev, på varje faktura, i varje broschyr, på alla reklambrev, på varje visitkort. Du trycker "Personlig fiskeguide för små grupper" eller "alltid med 3 års garanti" på bilen, på förpackningar, tröjor, skyltar och allt annat som kunderna kan se.

Konkreta tips om din USP
  • Det bästa temat för USP:en är ett som kan fungera över lång tid. Ju längre du använder temat desto kraftfullare kommer det att bli. Undvik modeord. Ordet "synergi" är populärt just nu men det var "charmkurs" också - på åttiotalet.
  • Var ärlig. Se till så att din USP verkligen kan hålla vad den lovar. Om du levererar produkter eller tjänster till olika marknader så kan du också ha olika USP:ar som fokuserar på varje specifik del av din verksamhet.
  • Om du får slut på idéer titta på din affärsidé och se om du kan få ner den på en enda rad (det är en utmaning i sig och väldigt nyttig - anta den utmaningen ).

Viktigt om din USP
Tänk på att din USP ska ge människor en anledning att gilla ditt företag, att lita på det och att hellre göra affärer med dig för att du givit kunderna en tydlig anledning. Det handlar alltså inte om att skriva slogans som rimmar (om det inte finns ett tydligt skäl till det), det handlar om att visa vem du är på ett tydligt sätt. Tydligt. Tydligt. Tydligt är nyckelordet.

Försök inte att vara allt för alla. Fokusera på målgrupp efter vad du faktiskt kan erbjuda. Du kanske inte ska ha för stora eller för små kunder. Om du tänker så definierar du din målgrupp bättre och kan sikta in dig på dem. Om du säger att du vill att alla ska köpa dina produkter så respekterar jag det men kan du tillgodose allas intressen? Många företag jobbar för brett: "Vi ska nå alla överallt" är kanske bra för Coca Cola men det är inte säkert att det passar dig. Att vara för generell kan göra ditt företag alldeles för flummigt. Så istället för att sända samma meddelande till alla, inse att du har olika målgrupper och att det är viktigt att du identifierar skillnaderna mellan dem så att du kan vända dig till varje grupp på ett unikt sätt. Identifiera därför alla dina olika målgrupper och sikta speciellt på varje istället för att vara allmängiltig=flummig.


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se