Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Smarta tips om hur du marknadsför ditt företag

Så här får du din produkt att sticka ut.





Har du en produkt som är svår att skilja från konkurrenternas? Då ska jag visa dig 10 sätt att få den att sticka ut lite mer.

1. Hur ser din förpackning ut?
Har du frågat dina återförsäljare hur de vill att den ska se ut för att vara idealisk för dem? Den kanske är för stor eller för liten eller passar dåligt i hyllorna. Din förpackning kanske ser för billig ut. Det kan reflektera på produkten. Säljer du tjänster- många företag som säljer tjänster bryr sig inte om att förpacka dem. Det är synd eftersom en förpackning gör det tydligare för den som köper vad det är som är köpt. Ett servicepaket till exempel skulle kunna innehålla ett certifikat som berättar vad man köpt tillsammans med något attribut som kan kopplas till tjänsten. Det kan vara en miniräknare och en penna för t. ex. bokföringsbyrån. Det viktiga är att kunden känner att innebörden av det de köpt är tydligt. Produktifiera mera! Fundera över hur du ska kunna göra en förpackning som får dina distributörer att vilja lagra fler av dina produkter.


2. Vad skiljer din produkt från andras produkter när det gäller personlighet.
Alla som har köpt min bok "Gerillaföretagaren" vet att jag gjort ett tydligt exempel i den (jag har signerat alla böcker). Jag vill visa att det inte är så svårt att göra en produkt mer personlig om man bara vill. Det handlar om att tänka efter och kanske ge bort lite mer av sin tid för att få till det, men det går, vilken produkt du än har.


3. Vad har du för tjänster kopplade till din produkt som dina konkurrenter inte har?
Har du ingen tjänst? Då måste ditt mål bli att skaffa minst en slags tjänst eller service som dina konkurrenter saknar. Det ger din produkt fördelar som kan bli avgörande för kunderna när de ska välja vad de ska köpa.


4. Hur många av dina kunder har du frågat vad de tycker om din produkt?
Har du sedan använt deras idéer både när du tar fram nästa produkt och när du ska marknadsföra den? Det grundläggande syftet är att på resans gång få värdefulla förslag på förbättringar direkt från kunderna. Tänk efter. Vilka är det som är bäst på att föreslå förändringar på produkterna? Det är naturligtvis dina kunder. I förlängningen kan du visa möjliga kunder (som i många fall kommer att ha samma problem som dina nuvarande kunder) att du jobbar aktivt för att förbättra din produkt. Där blir du unik. Många företag har bara en pratkvarn som säger att "vi är lyhörda för kundens önskemål" utan att visa vad det betyder. Många företag älskar att prata om sin kundvänlighet för att de tycker att det låter bra. Jag säger som Ronja sa till Birk i "Ronja Rövardotter": "Att tänka bär inget vatten". Det finns alldeles för många pratkvarnar där ute. Bra för dig! Innan du gör ett uttalande om hur bra ni är, se till att kunna lägga ordet "eftersom" efter uttalandet. "Vi är kundinriktade - eftersom...." Vi sätter kunden först -eftersom..." Det är vad du säger efter ordet "eftersom" som kunden är intresserad av.


5. Hur kul tycker dina kunder det är att få ett paket eller en leverans från ditt företag?
Är det bara "bra att den kom". Eller är det så att de öppnar ditt paket först av de tio paket som kom in idag eftersom de vet att det alltid finns något spännande i paketet förutom det de beställt. Överraska kunderna. Koppla alltid paket och leveranser från ditt företag till något lustfyllt. Det kräver inte så mycket. Jag tycker själv om att göra det lite roligare för mina kunder när de får en faktura till exempel. Det är därför jag skickar ut en godispåse med fakturan. Det blir lite roligare att betala då.


6. Har du tänkt på att utöka ditt produktsortiment?
Om du har en blå som säljer bra och är uppskattad, varför inte göra en röd och en gul? Varför inte leta efter, eller ta fram, kompletterande produkter och tjänster som i sig gör det lättare för din kund att välja din produkt eftersom det finns fler att välja på.


7. Har du funderat på om din produkt kanske lämpar sig som present?
Varför har inte alla företag presentkort på sina produkter? Det fungerar garanterat för alla butiker men om du tänker efter kan det fungera för din verksamhet också. Är det inte konstigt att till exempel videobutikerna missat att sälja presentkort på hyra av 10 filmer?


8. Ha alltid ett par extra ess i rockärmen.
En del saker hinner man inte med som företagare men om det kommer en kund och vill ha en tjänst, se till så att du kan erbjuda den. Jag själv har ju främst ett bokförlag och skriver inte säljbrev eller copytext på beställning eftersom jag inte hinner det. Däremot gillar jag att göra det och om en kund frågar efter den tjänsten så kan jag ibland erbjuda den: Vad skulle du kunna erbjuda som gör din produkt nytta om du får tid över?


9. Har du din webbadress tryckt på alla dina produkter?
Det är ett bra sätt för möjliga kunder att få reda på var din produkt går att få tag i om de inte ser den i affären eller på andra ställen där den används men inte säljs.


10. Vad har media sagt om din produkt på senare tid? Ingenting?
Gör det till en vana att berätta spännande saker för medierna. Kom inte och säg att de inte är intresserade av ditt företag, det är inte sant. Ta reda på vilka medier som bevakar ditt område. Berätta något av nyhetsvärde för dem. Berätta något som de kan säga "Är det här verkligen sant" när de läser. Skicka aldrig pressreleaser som du inte tror att de kommer säga just:"Är det här verkligen sant" när de läser. Det är viktigt. Journalister får drivor av meningslösa pressreleaser varje dag - även från stora företag som borde veta bättre. Journalister letar efter brevet där det står något som får dem att höja på ögonbrynen. Det är faktiskt inte svårare än så. Läs mer om hur du gör i Gerillaföretagaren.


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se