Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Allvarligt talat - är du också alldeles för förälskad i dina produkter?





1991 fick jag äntligen ge ut min första roman på ett stort förlag – efter fem års envist jobbande. När jag frågade dem hur de skulle marknadsföra boken så hade de inget svar.

Boken kom med i registret som bokhandlarna ser i sina datorer men mer var det inte. Vid den här tiden jobbade jag som kaffepåfyllare och hade en sträng budget för allt. Så jag övertalade förlaget att få trycka upp en enkel A 3-affisch i deras kopiator. Sedan drog jag till Hennes och Mauritz och köpte 100 t-shirts och tryckte själv romanens titel på: ”Begagnad skateboard bytes mot livsinnehåll” och delade ut den till bokhandlarna och satte upp affischerna tillsammans med kompisar en natt i stan.

Det skulle ju bli en hit – det var ju min bok. Jag, jag, jag, jag, jag – big mistake. Inget hände. Idag ska vi prata om vilka livsfarliga fiender du har i vardagen.


Akta dig för de här fällorna i vardagen.

1. Egotrippen
”Fy fan vad vi är bra. Fy fan vad vi är bra”. Hur bra ni än anser att ni är så är det kundernas röst som räknas i slutänden. Det är kunderna som ska tala om hur bra ni är. De gör det med sina pengar och de gör det om de gillar det du gör. Kritisera det du levererar även om alla tycks älska det. Det är ditt jobb som marknadsförare att överraska igen. Om inte kunderna förstår det du förstår – att din produkt är bättre än dem som finns på marknaden just nu – då är det faktiskt du som inte lyckats förmedla det till dem.

2. Mättnaden
Marknadsförarens värsta fiende är att bli mätt. Det här tillståndet inträder direkt efter en trerätters bestående av ständig orderingång, ett halvårs pengar på banken och löften om stora order framöver. Det är nu du måste ta ett steg till. Nyckeln till att inte bli mätt är att ha en plan att följa. Där står saker som ska göras oavsett hur mätt och belåten du än blir. Men det är väl bra att vara mätt och belåten, och få slappna av lite. Precis så resonerade Facitfabrikerna och en mängd andra företag minuterna innan de blev förbisprungna på båda sidorna samtidigt.

3. Martyren
”Vi gör allt vi kan och ändå når vi inte fram”. Gnälla när det inte funkar ger inget. Om du har stora samarbeten på gång, en order som ligger precis utom räckhåll, en inköpare som förhalar saker –släpp bollen. Gå vidare till andra ställen där det ser bättre ut. Det sitter gissningvis 24 346 säljare därute nu och har redan räknat hem en order för att de vill ha den. ”Vill ha den” är inte samma som ”att få den”. Vänd kappan efter vinden. Anpassa dig. Leta efter ingången som är gjord för ditt företag – det ser ut som floskler, men de för ditt företag rakt framåt, istället för att bli ett rö för vinden (en sann floskel till).

4. Anpassningsproblem
Inse att vad du än säljer så finns det köpare. Så är det bara. Det kanske inte är den köpare du tror, kanske inte ens den du vill ha, men företagande handlar om att göra vinst, inte att du bestämmer vilka kunder du ska ha. Leta efter dina kunder genom att leta efter dem som kan tänkas betala för det du erbjuder. Enkelt. Leta leta leta. När du hittar kunderna kommer du förstå att det var precis dem du ville ha.

5. Det är inte lätt
Sant, vem har sagt det :-)

Just det - hur gick det för ”Begagnad skateboard…” ?. Bokhandeln sålde 300 exemplar. När jag väl repade mod nog att köpa hela upplagan från förlaget, slänga in kartongerna i bilen och besöka över 2000 företag (knackknack på dörren) inför julhandeln, så tog boken slut på nolltid.

Gör nu!

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se