Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Akuthjälp

8 skäl till varför så många misslyckas med reklamutskick


Sveriges största tipsbrev om marknadsföring för små företag



Jag tycker att många små företag som skickar ut adresserad direktreklam gör det alldeles för lättvindigt. De lägger ner massor av tid och pengar och gör sina utskick - sedan sätter de sig ner och hoppas på det bästa. Om de inte får något resultat så beror det ofta på samma saker och de ska du få veta mer om nu.


Här är skälen till att så många misslyckas med utskick

1. De har inte tänkt tillräckligt på adresslistan
Det spelar ingen roll hur bra du har gjort ditt material, förpackningen, säljtexten och utseendet om du skickar till fel personer. Det är just omsorg om listan som skiljer proffs från amatörer. Proffsen lägger ner massor av tid på att få fram rätt lista för varje utskick.

2. De testar inte innan de kör skarpt
Det är lätt att känna sig nöjd (och trött) på de texter man skrivit, erbjudandet man tagit fram och bara vilja få iväg allt på en gång, men det är ett stort misstag. Det finns ett skäl till varför företag som jobbar professionellt med direktmarknadsföring testar allt de kan komma på. De skickar helt enkelt ut olika varianter av utskicket för att se vad som händer med varje utskick. De testar pris, dag de skickar på, erbjudandet, utseendet på erbjudandet. Till och med på kuvertnivå testar de för att få fram det utskick som drar mest respons för att bli så säkra de kan vara på att utskicket ska fungera så bra som möjligt.

3. De har inget brev i utskicket
Det är viktigt att inte bara dunka ut broschyrer till mottagarna utan ett brev som guidar dem till det du vill att de ska se och ta ställning till.

4. De pratar sig hesa om produkten istället för fördelarna
Den äldsta sanningen av alla när det handlar om reklamutskick är att prata om fördelar, inte produktens särdrag. Det betyder inte att du ska strunta i att berätta om mått, vikt och kapacitet, men du ska leta efter chanser att lägga in fördelarna så att kunderna lättare kan se dem och förstå varför de ska välja dig och inte dina konkurrenter.

5. De har inget erbjudande
Mottagarna förväntar sig ett erbjudande. Det behöver inte handla om försäljning nu, utan kan vara en möjlighet att beställa mer information om något speciellt. Ditt jobb med säljbrevet kan alltså vara att ta kunden ett steg närmare ett köp. Många små företag skickar planlöst ut broschyrer som innehåller dyra produkter som få köper direkt. Det gäller för dig att tänka på om det du säljer går att sälja direkt i utskicket eller genom att kunden tar ett steg närmare dig så du får en chans att visa vad du kan.

6. De har för dåliga bilder och texter
Texter och bilder i ditt erbjudande måste vara tydliga. Fall inte för frestelsen att göra så snygga saker som möjligt och med så avancerad teknik som möjligt (om det inte är det du säljer). Ditt erbjudande måste vara innehållsrikt och inte fullt med ytligt ögongodis för Art directors och stora ord som inte betyder något. Var konkret.

7. De sparar det bästa till sist
Gör inte det. Det bästa och mest fantastiska du har att säga ska du säga direkt. Människor har ont om tid och du måste fånga dem direkt. Omedelbart. Nu.

8. De följer inte upp
Redan när du gör ditt utskick ska du ha en färdig plan för hur du ska följa upp det. Du kanske väljer att göra ett utskick till och sedan ringa mottagarna. Eller du kanske väljer att ringa snabbt efter att mottagarna fått ditt erbjudande. Hur du än gör så måste du planera att följa upp eftersom det ingår i den lyckade processen med direktmarknadsföring. Det räcker inte att bara skicka ut brev och hoppas på det bästa om du vill lyckas.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se