Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Akuthjälp

10 tips om telefonförsäljning

1. Varför ringa kalla samtal?
a) Det är effektivt och billigt.

Telefonförsäljare når i snitt 33 av 100 personer medan till exempel utskick når 1 % eller ännu färre.
b) Det är lätt att komma igång.
Du behöver bara en telefon och en lista med telefonnummer till din målgrupp.
c) Du kan enkelt lära dig att sticka ut från mängden.
Istället för att göra som alla andra och ringa samtal som ingen vill ta emot, så kan du lära dig att ringa med stil, finess och med respekt för den du kontaktar.

2. Om du är rädd för att ringa och sälja, lär dig tänka lite annorlunda.
Telefonen är inte till för att du ska sälja nu – den är till för att du på ett extremt billigt sätt ska ta reda på vilka som inom kort kan bli dina kunder.

3. Samla information om vad kunderna upplever som problem i sin respektive värld.
När du har fått höra om samma problem tre gånger, så är det dags att skriva en tipsartikel om problemet. Den kan du lägga ut på hemsidan och sedan erbjuda en länk till artikeln till de kunder som du pratar med. Nu har du ett bra tillfälle till att efter ett par dagar på nytt kontakta kunden och fråga om han/hon har läst artikeln.

4. Skapa ett tipsbrev som du skickar ut via e-post.
När du pratar med folk som du har ringt upp, så kan du fråga om du får lägga till deras e-postadress i din prenumerationslista. Då får du chans att visa vad du kan på längre sikt. Det kommer att göra susen. På det här viset blir alla samtal som du ringer vettiga och meningsfulla.

5. Sitt inte och prata för länge med en surkart.
Det största misstaget många telefonsäljare gör är att försöka övertyga personer som ändå kommer att säga nej att köpa. Man pratar på för sin egen självkänslas skull. Man anstränger sig för att man ju faktiskt har en bra sak att sälja – men det spelar ingen roll. Det är ju inte du som ska köpa. Du måste veta när du ska släppa kunden och ringa nästa. Lägg på och ta sikte på en ny kund på listan. Upp i sadeln igen!

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


6. Skaffa bra utrustning.
En telefon med ett headset måste du minst ha för att dina kalla samtal ska bli bekvämare att ringa.

7. Vilka är dina kunder egentligen?
Jag har hört siffror som säger att 80 % av alla misslyckande telefonsäljsamtal beror på att man helt enkelt pratar med fel person om fel sak.

8. Gör en kundprofil som grund för samtalen du ska ringa.
Att lyckas med att ringa kalla samtal handlar om att ringa tillräckligt många personer som stämmer överens med din kundprofil. Om du har haft ditt företag en tid är det ganska lätt att ta fram en kundprofil genom att bara titta på vilka dina nuvarande kunder är och anstränga dig för att hitta fler av samma sort.

9. Titta på vad dina tio viktigaste kunder har gemensamt.
Är det storleken på företaget? Tillhör de en särskild bransch? Finns de på något speciellt ställe? När du har hittat de gemensamma nämnarna har du också hittat din bästa möjliga marknad att bearbeta vidare. Om ditt företag är nytt på marknaden, så kan du titta på vilka kunder dina konkurrenter har. Dessa är också dina möjliga kunder.

10. Erkänn för dig själv att det är läskigt att ringa främmande människor.
Ja, så är det – åtminstone i början. Det är hemskt att ringa och få ”nej” i örat hela dagarna. D.v.s. det är hemskt om man inte vet att det är likadant för alla som försöker sälja i telefon och att ett surt nej inte är riktat personligt mot dig.

En viktig sak till!
Alla smarta företagare och säljare jagar konstant ny inspiration för att komma vidare. I nedanstående storsäljare som numera är en klassiker får du hela 345 smarta sätt att hitta nya kunder. Och det går fort att ta till sig innehållet och omvandla det till något praktiskt att göra. Läsarna älskar den här boken.

Läs den du också och börja hitta alla de där nya kunderna snabbare.
Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️


Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.

”När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldigt mycket av ”345 …” så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan ”knapp” så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok."
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet

"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).



Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se