Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Akuthjälp

Hur du säger saker så att andra lyssnar när du presenterar





Det finns massor av språkliga fällor att ramla ner i när du presenterar något inför en grupp. Här är några du ska undvika:

1. Säg inte att du "typ" har gjort något. Antingen har du gjort det eller så har du inte gjort det. Om du säger att det är "typ" fyra kunder som har sagt samma sak, så vet vi inte om det är fyra kunder eller fem, eller kanske tre.

2. Säg inte att du "tror att..." om du "vet att..."

3. Säg inte "men jag vet inte" som avslutning på något som du just hävdat. "Jag tycker att vi ska köpa åtta stycken av den blå varianten, men jag vet inte..." Det är kanske tänkt som en öppnare för nya förslag men det låter mer som om du talar emot dig själv.

4. Akta dig för jargong och s.k corporate bullshit. Den senaste affärsslangen kan fungera om du pratar med kollegor som vet vad du menar, men om du pratar med människor utanför ditt område så är det bäst att undvika orden. Om du pratar med mig - undvik alltid orden, jag tycker bara att det är genant och schimpansartat att kasta sig över "implementering", "volatilitet" och andra hemska ord.


Vill du få som du vill mycket oftare?

Lär dig mer om att Presentera som proffsen

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se