Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Sex fällor att undvika i säljarbetet




Oftast jobbar vi på i vardagen och hinner inte fundera så mycket på om vi har rätt riktning eller styrfart. Viktigt är att ibland sätta oss ner och ta tempen på säljarbetet. Vad behöver göras, förändras eller vässas? Här får du tips på sex vanliga fällor du ska undvika i säljarbetet.

1. Du har ”fel” kunder!

När vi startar företaget är vi så ivriga att få kunder överhuvudtaget, att vi säljer hej vilt. Efter några år kan dessa kunder ha upphört att vara både utvecklande eller lönsamma, kanske kostar de mer än de smakar? Gör en lista över dina favoritkunder och prioritera – de som kommer längst ned kanske du kan ge till någon kollega i branschen som tar hand om dem på bästa sätt. Ibland ska man skiljas som vänner. Det är helt ok!

2. Du vågar inte ta nya kontakter!
Nykundsbearbetning är viktigt för att kunna utveckla och utvecklas, både vad gäller ditt erbjudande, du själv eller din lönsamhet. Om du fortsätter med gamla olönsamma kontakter, kommer du aldrig vidare. Nya kunder ger nya perspektiv och du kan höja ditt pris (vilket troligen släpar efter enligt min låååånga erfarenhet).

3. Du tar dina trognaste kunder för givna!
Att skapa goda kundrelationer tar tid och känslor i anspråk. Den investeringen måste hållas lika levande som ditt privata partnerskap. Visa omsorg, tacka för förtroendet, hitta på något trevligt för dem, hör av dig med tips eller nyheter, bjud på dig själv framförallt. Kunder är enbart lojala mot dig så länge du är lojal mot dem – och tänk på hur många konkurrenter som gärna skulle ta över från dig…

4. Du vågar inte be om ordern!
Lätt att fastna i informationsfällan – vi fortsätter att prata och berätta och ger kunden för lång betänketid. Vad är det som blir mer intressant för kunden ju längre de tänker? Tvärtom – ditt erbjudande glider bakåt i deras uppmärksamhet. Det är lättare att snabbt fråga: ”hur ser du mitt förslag?” eller ”vad hindrar att du svarar ja nu?”. Och ett rejält nej sparar tid och du kan gå vidare, mycket bättre för arbetsmoralen.

5. Du fastnar i internt arbete!
Alltför många pillar med interna angelägenheter istället för att hålla kontakt med sin marknad. Lättare att sortera i pärmarna och fila på Linkedinprofilen än att kontakta en ny kund… eller? Kostsamt.

6. Du vågar inte höja priset!
Rädsla styr mycket inom säljarbetet, tyvärr. Mitt tips är att du ska tänka logiskt på ditt företag och din lönsamhet och släppa fram känslorna när du är i direktkontakt med kunder. Logiskt sett behöver du höja priset med jämna mellanrum – känslomässigt är du rädd att kunden ska bli sur eller överge dig. Men du, tänk på att du bara kan leverera på topp när du tar rätt betalt. Det vet kunderna också. Förena logik och känslor!


Ulla-Lisa Thordén l Säljcoach, föreläsare och författare
Republic l ulla-lisa@republic.se
Twitter: ulthorden



Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se