Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Smarta tips om hur du marknadsför ditt företag

10 sätt att göra ditt företag sexigare


Hur sexigt är ditt företag egentligen?

  • Det är sexigare att vara journalist än att sälja kullager till bilindustrin.
  • Det är sexigare att vara läkare än att ha ett bokförlag.
  • Det är otvivelaktigt mycket sexigare att vara popstjärna än att vara förskolelärare.

  • Vissa branscher är sexigare än andra, mer spännande än andra, så är det bara. Det finns maffigare skvaller att berätta och mer intressanta saker att berätta om över middagar. Hur är det med ditt företags sexighetsfaktor? Hur roligt tycker dina kunder att det är att vara kund till ditt företag. Eller rättare sagt, hur spännande gör du det för dina kunder att vara kund till ditt företag?


    Här kommer 10 tips om hur du kan göra ditt företag sexigare:


    1. Hur håller du kontakt med kunderna?
    Gör du det bara när det är beställningar på gång, eller med de gamla trötta julkorten och julklapparna? Sluta med det. Skicka ett frö till en sommarblomma med en kruka till i januari och ge kunderna hopp om att det faktiskt kommer en sommar snart. Buda upp några pizzor till lunch när du vet att de har extra mycket att göra. Om du har en butik, starta en klubb för alla kunder och gör små utskick. Få dem att känna sig så viktiga som de är för dig.


    2. Hur ser din stand in ut?
    Då menar jag de visitkort och säljbrev kunderna får och har kvar efter att ni mötts. Gör det bästa av visitkortet, något som visar både vem du är som person och vilket företag kunderna kan få möjlighet att jobba med. Är titeln under ditt namn på visitkortet viktigare för dig än den är för kunderna?
    Skriver du ett standardiserat "Vi tackar för er order som vi ska ägna all omsorg" i breven eller är du personlig. Personlig=sexig. Min uppmaning är: sluta lek kontor och var en människa.


    3. Visar du tydligt varför kunderna ska handla från ditt företag och inte från konkurrenternas?
    Visar du dina konkurrensfördelar? Det är bra, men inte tillräckligt bra. Alla företag som funnits ett tag visar sina konkurrensfördelar, men det du ska göra är att visa de konkurrensfördelar som bara du har. Ser du den enorma skillnaden? Konkurrensfördelar är inte bara relaterat till din produkt eller tjänst, det kan också handla om att kunderna vet att du tar hand om dem även mellan beställningarna på ett personligt sätt. Att du har ett nyhetsbrev inom ditt område eller att du skickar en artikel som du tror kan intressera dem etc. Listan på vad du kan göra som inte är direkt relaterat till försäljning kan göras hur lång som helst. Ytterst handlar det om att behandla dina kunder lika bra som du behandlar dina bästa vänner.

    Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




    Titta lite närmare på ditt företag
    ☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
    ☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
    ☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
    ☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
    ☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
    ☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
    ☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
    ☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
    ☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
    ☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

    Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
    ☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
    ☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
    ☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
    ☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
    ☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
    ☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
    ☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
    ☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
    ☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

    Lösningar på vanliga säljproblem
    ☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
    ☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
    ☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
    ☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
    ☑️ Aldrig mer säljskräck
    ☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
    ☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
    ☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
    ☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
    ☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
    ☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
    ☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
    ☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

    Det nya internet
    ☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
    ☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
    ☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
    ☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

    Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
    ☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
    ☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
    ☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
    ☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
    ☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
    ☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
    ☑️ Allianser - hur du skapar dem
    ☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

    Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...



    4. Ger du kunderna speciella rabatter/förmåner för att de är dina kunder?
    Har du en utförsäljning bara för dina stamkunder? Har du startat roliga tävlingar för kunderna? Varför inte starta en årligt kommande tävling i golf/bowling/femkamp/ölhövning/ Bjud kunderna på en trevlig kväll, lär dem att vänja sig vid att ett visst datum varje år är plastnippelfabrikens dag. Inmuta en dag i almanackan som ditt företags dag. Ytterst handlar det om att ta en plats i kundernas hjärtan som blir tom om de lämnar ditt företag.


    5. Ge bort saker gratis till alla som vill ha.
    Jag pratar inte om att du ska ge bort dina varor, jag pratar om kunskap. Du kan massor av saker som andra inte kan. Om du har en blomsteraffär kan du ge bort en liten broschyr "10 tips om hur du får snittblommorna att hålla sig länge". Om du har en rörfirma kan du tipsa på din hemsida om hur man undviker stopp i avloppet eller vad man kan göra själv när olyckan är framme. Tänk! Du kan saker som vi andra vill veta. Du kan lära oss saker som vi har nytta av. När vi sedan ska handla produkter blir det ditt företag som dyker upp i vårt medvetande eftersom vi har en relation till det.


    6. Hur personlig är du i din verksamhet?
    Har du tänkt på att leenden är ett av de mest underskattade marknadsföringsverktygen? Ett gammalt kinesiskt ordspråk lyder: "Den som inte kan le ska inte öppna en affär." Leenden är sexiga.


    7. Vad möts kunderna av när de ringer till ditt företag?
    Är det en trist telefonsvararröst som muttrar något eller en telefonist som alltid talar om att "Hela avdelningen sitter i möte". Vilken status har telefonisten på ditt företag? Lika hög som dina säljare, hoppas jag.


    8. Samarbetar du eller sitter du i ett hål för dig själv.
    Säger du "Bra nu sålde vi hundra kartonger till" eller "Bra, nu hjälpte vi kunden med deras största problem". Sanningen är att om du ger din kund det han/hon helst vill ha så kommer också du att få det du helst vill ha.


    9. Gör en test. Räkna antalet "Du", "Dina" i dina brev till kunderna.
    Orden "Du" och "Dina" ska vara betydligt fler än orden "Vi", "Oss" och "Våra". Skryt inte om allt ni kan åstadkomma. Berätta inte hur bra ni är. Visa istället hur ni kan lösa kundens problem - och ännu hellre, visa hur du kan lösa din kunds kunds problem.


    10. Har du och dina anställda roligt på jobbet? Det syns på er.
    Alla kan hyra en motorcykel eller få massage någon gång. Alla kan ta en dag ledigt och satsa på något de gillar. Ta en ledig dag och investera den i dig själv. Det kommer att märkas på dig och dina anställda. En basketkorg i lunchrummet eller en prenumeration på en modetidning är bra investeringar.


    11. Till sist, ge alltid lite mer än det du lovat.
    Om du lovar dina kunder 10 tips om hur du gör ditt företag sexigare, ge dem 11 tips. Ge kunden snabbare leverans än de trodde att de kunde få, lägg en present i paketet, gör något som visar att du bryr dig om dem på ett annat sätt än dina konkurrenter gör.

    350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️
    (En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)



    En läsarröst
    ”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
    Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB

    Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
    (Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

    Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

    Glöm inte att ha det roligt också ...😊


    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se