Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Akuthjälp

Hur du blir en fantastisk chef över dig själv


När du bestämde dig för att starta ett företag, så ändrade du samtidigt din yrkesroll.

Jobbet är inte längre ett jobb som är skilt från resten av ditt liv. Du tillhör inte längre en organisation eller ett företag som sätter reglerna, fördelar arbetsuppgifter och utmaningar och garanterar en månadslön. Du bestämde dig för att klara dig själv. Och det får du också göra i stor utsträckning.

Underbart, tycker jag.

Att starta ett företag inbegriper mer än ekonomi och personlig utveckling. Det innebär att du har bestämt dig för att ditt yrkesliv och privatliv hör ihop. Det innebär ofta att du vill att ditt jobb ska bli en reflektion av vem du är.

Problemet är att många som startar sina företag inte tänker i de här termerna när de startar företaget. Ofta kommer beslutet om att starta eget ganska plötsligt. En lokal som man alltid gillat blir ledig, man kanske får sparken eller blir erbjuden att frilansa. Vilka omständigheterna än är, så har man hamnat vid ett vägskäl och fattar beslutet att starta eget. Och nu blir det fart. Det planeras, det skaffas grejor och resurser ordnas fram. De kanske får två, tre kunder direkt och börjar jobba.

När den första entusiasmen har lagt sig, så händer det ofta att den som startat företaget tappar geisten. Orsaken kan vara att man inte får de jobb man ville ha eller har svårt att riktigt intressera sig för den verksamhet man har startat. Det här är ett vanligt problem och det härstammar oftast från exakt samma källa, nämligen att man saknar en övergripande vision av vad man gör och varför man gör det. Visionen var inte riktigt med från början.

Ett annat vanligt problem är raka motsatsen: Att du har planerat noga och skapat ditt drömföretag som ett resultat av en längre tids drömmande, planerande och förberedelser. Du öppnar dörrarna, börjar jobba och tiden går, men det verkar som om verkligheten och drömmen inte riktigt är samma sak. Du hade inte förväntat dig att det skulle vara så jobbigt, tråkigt och så fattigt. Du känner att motivationen och orken börjat tryta och du tvivlar på vilken riktning ditt liv har tagit.

Ett tredje väldigt vanligt motivationsproblem är lite annorlunda. Du kanske har ett framgångsrikt företag som är välorganiserat och lönsamt. Du är bra på det du gör. Du gillar jobbet och har haft företaget ett tag. Din största utmaning är att hålla företaget nytt, fräscht och spännande – dag ut och dag in. Nu känner du kanske att du måste förbättra saker för att hålla dig på banan. Men hur?
Här handlar allt om att vara fantastisk på att leda sig själv framåt.

I samma ögonblick som du blir företagare blir du också chef i ditt företag.
Du har ingen att gå och gnälla hos, ingen att kräva saker av eller vända dig till i en grupp och det finns ingen som kommer att tala om för dig vad du ska göra. Det finns inget företag som kommer att ta hand om dig, ge dig lön och komma med semesterlistor. DU är företaget.
Visst är det underbart!
Jag älskar det.

I samma stund som du får pappret med ditt firmanamn från Bolagsverket, så har du mer gemensamt med Ingvar Kamprad, Antonia Ax:son Jonsson och familjen Bonnier än du har med dina tidigare anställda kollegor. Du går nu in i en värld av planering, kundjakt, vinsttänkande, skatteplanering och stort personligt ansvar. Du har skruvat av och kastat bort stödhjulen - och det är helt underbart när man gör det på rätt sätt.

Det finns ingen som tittar snett när du kommer in sent efter barnens luciafirande i skolan. Det finns inga motsättningar mellan olika avdelningar eller puckon till chefer som stör ditt arbetsliv. Löneförhöjningar diskuterar du med dig själv. Du är verkligen fri. Härligt. Eller?

Jaha, och nu då?
Du sitter där utan säljavdelning som skickar beställningar vidare till dig. Du har ingen som tar hand om dina kvitton och ingen som planerar för din vidareutbildning. Du har total kontroll själv. Ingen säger åt dig vad du ska göra och inte göra - på gott och på ont. En företagare måste bli sin egen chef, sin egen ”motivatör”, sin egen hejarklack och sin egen kritiker. Ett av dina allra viktigaste jobb att ta över från det stora företaget som du kanske tidigare jobbade för är att utveckla egna morötter och piskor som leder dig rätt hela tiden. Om du ständigt jobbar för att släcka bränder och inte har en plan för hur du ska komma framåt och för hur du ska ta hand om dig själv och firman (samma sak) när det går dåligt, så hamnar du snart i ett läge där du mister kontrollen och blir stressad.

Många som startar företag är oförberedda på hur svårt det kan vara att jobba ensam utan det stöd som ett kontor eller en arbetsplatsmiljö ger. När allt bara hänger på dig kan det vara en rejäl utmaning att lyckas motivera sig själv och fokusera på rätt saker. Det är då en daglig struktur hjälper dig. Grejen är att ditt solojobb ska vara som vilket toppnivåjobb som helst när du jobbar. Du kliver upp en särskild tid, duschar, äter frukost och klär dig - sedan sätter du igång. Att kunna luta sig mot en välorganiserad struktur och planering ger dig en grund att stå på och ser till att du tar dig framåt hela tiden. Det hjälper dig att få energi och eliminera stress - men det ger dig också tid över till att göra som du vill.

Jag träffar mängder med hålögda företagare som är så stressade i sina liv att de inte vet var de ska ta vägen. Då brukar jag dränka dem med tips och se vilka som fastnar. Om du någon gång har lagt ner lösa mynt i en sparbössa, så vet du hur snabbt de där småpengarna förvandlas till ”riktiga pengar”. Det är precis samma sak med tid. I de följande kapitlen ska jag dränka dig med lika konkreta som effektiva råd. Riv ur, stryk under, kom ihåg de tips som passar dig i det här kapitlet och använd dem till att designa ditt eget företagarliv, så att det blir mindre jobb och mer passion. Allt ska bli roligare, helt enkelt.

Starta dagen rätt
Jag är exakt hundra procent säker på att den som startar och avslutar sina dagar på rätt sätt och med rätt inställning kan nå hur långt som helst. Om du börjar dina dagar under hammaren, så kommer du också att befinna dig under hammaren hela dagen. Konsekvenserna av det blir att du sedan tar med dig hammaren eller stressen hem. Just därför är det smart att varje morgon börja dagen försiktigt fokuserat och på ett strukturerat sätt för att skapa grunden för resten av dagen. Jag brukar själv ligga kvar i sängen en liten stund efter att jag har vaknat och tänka på dagen framför mig för att få tankarna och prioriteringar på rätt plats. Det här kan man också göra i duschen. Reflektera lite. Hämta fokus och bestämma vad som är viktigast att göra den här dagen. Jämför det med att kasta sig ur sängen, dra i sig en kopp kaffe, ta en snabbdusch och sedan kasta sig hals över huvud till jobbet.
Skillnaden mellan de två sätten kan vara skillnaden mellan framgång och misslyckande, skillnaden mellan ett väldesignat och ett stressat företagarliv.

Ser du det? Det viktiga är att du hittar några ritualer som passar just dig och som skapar lugn i ditt liv. Du får bort kaoset, eliminerar känslor av att vara överhopad och överväldigad och får lugn och klarhet i ditt dagliga liv.

Men lita inte på mig. Testa själv. Börja med att ge dig själv en mjukstart imorgon bitti. Tänk över dagen du har framför dig. Visualisera alla bra saker som kommer att hända och framgången du kommer att nå. Det funkar.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se