Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Utvecklingsavdelningen

10 sätt att skaffa passiva inkomster


Vill du fortsätta jobba 50, 70 eller 100 timmar i veckan i resten av ditt liv? Klart du inte vill.

Inte jag heller.

Vill du kunna ta ledigt ibland utan att oroa dig för vad som händer med ditt företag?
Jag med!

Nyckeln till det här är passiva inkomster. I de flesta mindre företag ser det ut så att du tar hand om en kund i taget. Det alla småföretagare brukar märka efter ett tag är att man bara har ett visst antal timmar per dag att utnyttja (om de inte visste det förut). Så hur gör man då för att få företaget att dra in mer pengar? Du kan höja dina priser, men det finns oftast ett tak för vad som är realistiskt för det. Om du vill tjäna mer pengar måste du bli lite mer kreativ. Vill du växa och tjäna mer pengar – i så fall är de här tipsen direkt riktade till dig:


10 sätt att skaffa passiva inkomster

1. Tjäna kommission på andras produkter och tjänster. Om det finns andra som säljer saker som du gillar, då är du galen om du inte utnyttjar tillfället till att tjäna pengar på dem genom att sälja dem till dina kunder. Det kan vara så enkelt som att du refererar kunder till andra och har kommit överens med den leverantören om en hittelön för kunden.

2. Sälj andra företags produkter. Om du har seminarier eller en sajt, så har du också fantastiska möjligheter att sälja produkter som ligger i linje med det du själv redan säljer. Erbjud dina besökare böcker, kurser, programvaror eller vad du tror att de vill ha. Att sälja andras produkter kan ge dig dubbla inkomster för varje engagemang du har för kunderna.

3. Sälj andra företags tjänster. Om det du jobbar med just nu är väldigt populärt, överväg att ta in underleverantörer till dig. Du kammar hem affärerna och de gör jobbet. Du tjänar procent på deras arvoden. Det kan också vara så att du säljer A och någon annan säljer B. Din kund behöver båda. Erbjud A från ditt eget företag och anlita leverantören av B som din underleverantör som jobbar i ditt namn.

4. Sälj e-böcker från din sajt. Med rätt innehåll är det ett perfekt sätt att tjäna pengar på besökare som har problem, men som inte kommer att bli dina kunder. Du har ju redan kunskaperna om ditt område och det gör det enkelt att sätta ihop en riktigt bra e-bok som hjälper kunderna inom ditt område.

5. Starta en e-learningskola på din sajt. Sätt ihop tjugo lektioner och låt kunder som inte kommer att anlita dig (de kanske kommer från annan ort) få en kurs på området till ett pris av några hundralappar. Om du har kurser eller seminarier idag, så har du också redan materialet klart. Förpacka om det så att det passar som en kurs.

6. Gör en egen bok om ditt område. Om du föreläser ofta så är det en perfekt avslutning att kunna erbjuda din nya bok till åhörarna. Det kanske känns jobbigt att skriva en hel bok, men en bok kan utvecklas genom att du över tid skriver ett antal artiklar och sedan samlar allt material till en bok.

7. Mjukvara. Finns det en process som du använder med kunder som de skulle kunna göra själva om den var mer automatisk? Din process skulle i så fall kunna bli en unik mjukvara som kan nå fler.

8. Mentorprogram. Dina adepter i ett mentorprogram kan vara samma personer som skulle kunna vara dina kunder eller så kan de vara kollegor som vill lära sig av dina erfarenheter. Ditt mentorprogram skulle kunna utföras i en klass, per telefon eller via e-post.

9. Kan du sälja din tjänst som en prenumeration?

10. Kan du organisera event där du samlar expertis som ger en komplett bild av ditt område och som kan locka åhörare som får en dag full av samlad erfarenhet från flera föreläsare?

Lite att börja med...

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se