Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om hur du säljer på internet

Nio tips om hur du skriver bättre säljtexter på sajten




Hur bra är du på att skriva säljande på din sajt?

Alldeles för många företag litar för mycket på de texter de får från leverantörerna och klipper bara ur och klistrar in. Andra tror inte att de kan få till en text som verkligen övertygar oss besökare.

Synd, för det är inte så svårt. Och det finns faktiskt några principer som duktiga copywriters använder för att behålla besökarnas intresse hela vägen fram till punkten där vi köper.

Jag tänker avslöja dem nu. Är du beredd?


1. Skriv fantastiska rubriker
Bra rubriker övertygar läsare att du har något att säga, att det är värt för dem att höra på vad du säger. Jag har läst siffror som säger att bara två av tio läsare går längre än till rubriken på en enskild sida. Rubriken är liksom porten till den text du skriver och den måste vara fantastisk.

Rubriken ska visa att det du säger är:
  • Användbart – den måste lova att det vi snart ska få läsa är användbart
  • Angeläget – Dina läsare är upptagna. Ge dem superstarka skäl att läsa vidare
  • Unikt – Varför är ditt erbjudande så fantastiskt? Bevisa det!
  • (Pricka in så mycket som möjligt av det här i varje rubrik)

    2. Lova bara det du kan hålla
    När en besökare har läst din rubrik tänkare han/hon “om jag läser vidare – kommer det att göra mig smartare/rikare/gladare?”
    Så om du lovar läsaren “Nio tips om hur du skriver bättre säljtexter på sajten” så är det bäst för dig att du levererar just det.

    3. Bevisa att du talar sanning
    Du kan använda citat från nöjda användare, länka till en artikel som bevisar att du talar sanning, redovisa statistik eller visa undersökningar som stödjer det du säger. Bevis gör oss som läser lugna.

    Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




    Titta lite närmare på ditt företag
    ☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
    ☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
    ☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
    ☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
    ☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
    ☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
    ☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
    ☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
    ☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
    ☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

    Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
    ☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
    ☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
    ☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
    ☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
    ☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
    ☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
    ☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
    ☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
    ☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

    Lösningar på vanliga säljproblem
    ☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
    ☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
    ☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
    ☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
    ☑️ Aldrig mer säljskräck
    ☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
    ☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
    ☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
    ☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
    ☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
    ☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
    ☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
    ☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

    Det nya internet
    ☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
    ☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
    ☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
    ☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

    Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
    ☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
    ☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
    ☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
    ☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
    ☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
    ☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
    ☑️ Allianser - hur du skapar dem
    ☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

    Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


    4. Var inte blyg
    Det finns andra som säljer samma eller liknande saker och som konkurrerar om dina kunders pengar. Lyft fram och visa hur bra det du säljer är men gör det med utgångspunkt från kunden och vad han/hon tjänar på att göra affärer med dig.

    5. Skriv listor
    Att punkta en lista med fördelar, egenskaper eller poänger är bra eftersom det blir lätt att läsa och att ta till sig snabbt.

    6. Gör det lite kul att läsa
    Det är viktigt att ge information i dina texter men man kan göra det på olika sätt. Om dina texter känns som långa föreläsningar blir läsaren väldigt lätt uttråkad. Om du däremot väver in ett personligt tilltal, lite humor och en förstående attityd i texterna så stannar vi kanske kvar ett tag till.

    7. Stryk ner texten
    Pladdra inte sida upp och sida ner, skär i texten så att det nödvändiga finns kvar och referera gärna inåt på sajten för mer detaljer. I samma ögonblick som läsaren känner att han/hon slösar bort sin tid på dravel så försvinner intresset - och möjligheten för dig.

    8. Skriv för människor
    Många pumpar texterna fulla med nyckelord för att tillfredsställa Google. Skriv texter som är vettiga för människor och väv in nyckelorden med prioritet på ett smakfullt sätt i texten så blir både läsarna och Google gladare.

    9. Gör det lätt att gå vidare
    Om du har skrivit din text så bra att läsaren stannat kvar till slutet måste du se till att det finns en naturlig väg att gå vidare – att ringa dig, beställa eller göra något annat som du vill att läsaren ska göra. Och du måste göra det löjligt lätt. Som till exempel att referera på samma sätt som jag gör nu:
    Läs fler artiklar om internet och internetmarknadsföring här

    Klart!

    Skriv som proffsen!❤️


    ☑️ Vill du skriva bättre texter privat och på jobbet?
    ☑️ Tycker du att grammatik är trist?
    ☑️ Vill du ha snabba tips som lyfter all din skriftliga kommunikation?
    ☑️ Då är det här en bok för dig!

    "Boken är lättläst, pedagogisk och underhållande. Ann-Louise Forsström betar av många aktuella språkfrågor. Hon listar bland annat "onödiga" engelska ord, reder ut hur varumärken ska skrivas, ger instruktioner för hur en bra text hänger ihop och diskuterar varför förkortningar ibland snarare stjälper än hjälper...Pedagogiskt för blivande skrivproffs."
    Språktidningen

    Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.


    Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

    Glöm inte att ha det roligt också ...😊


    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se