Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om hur du säljer på internet

Nio tips om hur du skriver bättre säljtexter på sajten




Hur bra är du på att skriva säljande på din sajt?

Alldeles för många företag litar för mycket på de texter de får från leverantörerna och klipper bara ur och klistrar in. Andra tror inte att de kan få till en text som verkligen övertygar oss besökare.

Synd, för det är inte så svårt. Och det finns faktiskt några principer som duktiga copywriters använder för att behålla besökarnas intresse hela vägen fram till punkten där vi köper.

Jag tänker avslöja dem nu. Är du beredd?


1. Skriv fantastiska rubriker
Bra rubriker övertygar läsare att du har något att säga, att det är värt för dem att höra på vad du säger. Jag har läst siffror som säger att bara två av tio läsare går längre än till rubriken på en enskild sida. Rubriken är liksom porten till den text du skriver och den måste vara fantastisk.

Rubriken ska visa att det du säger är:
  • Användbart – den måste lova att det vi snart ska få läsa är användbart
  • Angeläget – Dina läsare är upptagna. Ge dem superstarka skäl att läsa vidare
  • Unikt – Varför är ditt erbjudande så fantastiskt? Bevisa det!
  • (Pricka in så mycket som möjligt av det här i varje rubrik)

    2. Lova bara det du kan hålla
    När en besökare har läst din rubrik tänkare han/hon “om jag läser vidare – kommer det att göra mig smartare/rikare/gladare?”
    Så om du lovar läsaren “Nio tips om hur du skriver bättre säljtexter på sajten” så är det bäst för dig att du levererar just det.

    3. Bevisa att du talar sanning
    Du kan använda citat från nöjda användare, länka till en artikel som bevisar att du talar sanning, redovisa statistik eller visa undersökningar som stödjer det du säger. Bevis gör oss som läser lugna.

    4. Var inte blyg
    Det finns andra som säljer samma eller liknande saker och som konkurrerar om dina kunders pengar. Lyft fram och visa hur bra det du säljer är men gör det med utgångspunkt från kunden och vad han/hon tjänar på att göra affärer med dig.

    5. Skriv listor
    Att punkta en lista med fördelar, egenskaper eller poänger är bra eftersom det blir lätt att läsa och att ta till sig snabbt.

    6. Gör det lite kul att läsa
    Det är viktigt att ge information i dina texter men man kan göra det på olika sätt. Om dina texter känns som långa föreläsningar blir läsaren väldigt lätt uttråkad. Om du däremot väver in ett personligt tilltal, lite humor och en förstående attityd i texterna så stannar vi kanske kvar ett tag till.

    7. Stryk ner texten
    Pladdra inte sida upp och sida ner, skär i texten så att det nödvändiga finns kvar och referera gärna inåt på sajten för mer detaljer. I samma ögonblick som läsaren känner att han/hon slösar bort sin tid på dravel så försvinner intresset - och möjligheten för dig.

    8. Skriv för människor
    Många pumpar texterna fulla med nyckelord för att tillfredsställa Google. Skriv texter som är vettiga för människor och väv in nyckelorden med prioritet på ett smakfullt sätt i texten så blir både läsarna och Google gladare.

    9. Gör det lätt att gå vidare
    Om du har skrivit din text så bra att läsaren stannat kvar till slutet måste du se till att det finns en naturlig väg att gå vidare – att ringa dig, beställa eller göra något annat som du vill att läsaren ska göra. Och du måste göra det löjligt lätt. Som till exempel att referera på samma sätt som jag gör nu:
    Läs fler artiklar om internet och internetmarknadsföring här

    Klart!

    Skriv som proffsen!❤️


    ☑️ Vill du skriva bättre texter privat och på jobbet?
    ☑️ Tycker du att grammatik är trist?
    ☑️ Vill du ha snabba tips som lyfter all din skriftliga kommunikation?
    ☑️ Då är det här en bok för dig!

    "Boken är lättläst, pedagogisk och underhållande. Ann-Louise Forsström betar av många aktuella språkfrågor. Hon listar bland annat "onödiga" engelska ord, reder ut hur varumärken ska skrivas, ger instruktioner för hur en bra text hänger ihop och diskuterar varför förkortningar ibland snarare stjälper än hjälper...Pedagogiskt för blivande skrivproffs."
    Språktidningen

    Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.


    Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

    Glöm inte att ha det roligt också ...😊


    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se