Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Akuthjälp

Att skriva på nätet som ett proffs - 10 saker att tänka på


Vill du göra texten på din webbplats bättre anpassad för dina besökare. Här får du 10 tips om vad du främst bör tänka på när du skriver på nätet.

1. Varför ska du skriva något överhuvudtaget?
Först, främst och alltid när du skriver - vad ska din text göra för jobb? Vad vill din besökare veta? Varför skriver du texten och för vem? Det här är det allra viktigaste för dig innan du börjar skriva. Det finns ett skäl till varför din besökare har kommit till dig. Han/Hon vill veta något speciellt. Vad är det du ska berätta på ett tillfredsställande sätt?

2. Hur vill du att läsaren ska agera?
Bygg din text mot det avslut du vill nå. Vill du att din besökare ska kontakta dig för mer information eller vill du att han/hon ska börjar prenumerera på ditt nyhetsbrev? Alla dina texter ska ha ett inbyggt mål.

3. Typsnitt och storlekar.
Välj rätt typsnitt och rätt storlek på typsnittet så att det blir lätt att läsa. Bra typsnitt för webben är Arial eller Verdana. En bra storlek på texten är motsvarande 10-12 punkter i din dators inställningar.

4. Använd rubriker.
Rubriker är det som får texter lästa. Gör det både med en huvudrubrik överst som talar om vad man kommer att få om man läser vidare, och med underrubriker som ger en sammanfattning av vad man får i nästa stycke.

5. Skapa texter som går att skanna.
När du läser på den här sidan skannar du av den efter det som intresserar dig. Få personer läser all text på en webbsida. Eftersom du kan förvänta dig att dina besökare också tillhör kategorin ”skannare” så ska du ha korta stycken, korta meningar och gärna fetmarkera nyckelord som du tror att din besökare är mer intresserade av. Allt för att göra det lättare för dina besökare att hitta vad de söker.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


6. Svart text mot vit bakgrund syns bäst.
Grundregeln är – Svart text mot så ljus bakgrund som möjligt.

7. Prata om besökaren och inte om dig.
Skriv kort och ge information snabbt. Nätet är ett stressigt ställe. Babbla inte. Försök inte göra dig smartare än din besökare. Tala till en person i taget.

8. Hur ska du länka?
Ska du länka inne i texten eller skriv ”klicka här”? Det finns två sätt att se på det här: Många använder länkar bara genom att skriva vad man länkar till.
Ex: Läs mer om Skriv som proffsen
Har du kunder eller besökare som är kan mindre om webbkultur är det kanske bättre att skriva: Läs om Skriv som proffsen Klicka här

Ditt jobb är att lotsa alla besökare rätt, inte bara dem som vet hur det brukar vara.

9. Statistik.
Skaffa en bra statistiktjänst så märker du snart vilka sidor och vilken länktext som drar flest besökare. På det sättet får du direkt ett betyg på vad som fungerar för dina besökare.

10. Kontrollera texten.
Stava rätt. Var ordentligt. Låt någon utomstående läsa din text innan du tankar upp den på din sida.

Skriv som proffsen!❤️


☑️ Vill du skriva bättre texter privat och på jobbet?
☑️ Tycker du att grammatik är trist?
☑️ Vill du ha snabba tips som lyfter all din skriftliga kommunikation?
☑️ Då är det här en bok för dig!

"Boken är lättläst, pedagogisk och underhållande. Ann-Louise Forsström betar av många aktuella språkfrågor. Hon listar bland annat "onödiga" engelska ord, reder ut hur varumärken ska skrivas, ger instruktioner för hur en bra text hänger ihop och diskuterar varför förkortningar ibland snarare stjälper än hjälper...Pedagogiskt för blivande skrivproffs."
Språktidningen

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.


Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se