Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Tips för dig som ska skriva säljande




Tänk om alla som säljer tid var lika bra på att sälja in sig som de är på sitt specialområde.

Jag läser massor av säljbrev varje vecka och kan konstatera att orden "jag", "vi" och "våra" är många konsulters favoritord. Och jag klandrar dem inte. En konsult måste såklart visa duglighet som alla andra. Problemet är att kunderna inte är intresserade av vad du tycker att du är.

Kunder är bara -endast - uteslutande, intresserade av varför de ska lyssna på dig och inte göra något annat istället. (Det är ju faktiskt så).

Så här säger Krister Maxe, säljbrevsexpert om de 17 saker du ska tänka på innan du sätter dig och skriver till din kund:


1. Vad får dina kunder att ligga och stirra i taket på nätterna? Vad håller dem vakna?

2. Vad är de rädda för? Mest rädd för? Oftast rädd för?

3. Vad är de arga på? Vem är de arga på?

4. Vilka tre saker är de mest frustrerade över?

5. Vad och vem retar de sig på?

6. Vilka trender är på gång i deras liv och i deras företag?

7. Vad eller vilka är deras hemliga drömmar?

8. Hur fattar de beslut? Hemma? På jobbet?

9. Har de sitt eget språk? (Golfare har eget språk. Det har också advokater, krogfolk, snickare och alla andra yrkesgrupper. Kan du deras språk? Om inte, gör ett ordförråd)

10. Finns det någon annan som säljer till dem? Hur?

11. Vad letar de efter?

12. Vilket är deras mest pressande problem?

13. Vad/vilka är den här personens livsmål?

14. Vem är personen du skriver till? Hur ser hon på sig själv? Vad skulle hon svara om du frågade henne, ”Beskriv dig själv, berätta vem du är”?

15. Finns det någon annan som har försökt sälja till dem och misslyckats? Hur?

16. Finns det någon annan som säljer till henne på ett framgångsrikt sätt? Hur?

17. Hur kan du vädja till hennes känslor och behov?

Alla de här punkterna är bra att tänka igenom när du ska skriva till dina kunder - du vill ju nå fram rakt in i deras hjärtan med din text.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se