Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Smarta tips om hur du marknadsför ditt företag

10 tips om att ge dina kunder ett erbjudande de inte kan säga nej till.


Hur ger man kunderna ett erbjudande de inte kan tacka nej till? Gör man det genom att alltid vara billigast - ja, om man tillhör en stor butikskedja som har råd att jobba med volymer. Men om man är småföretagare får man använda andra sätt. Här kommer tio tips om att ge dina kunder erbjudanden de inte kan motstå.

1. Krydda ditt erbjudande.
Först och bäst - ge något extra vid köpet. Det finns oftast ingen anledning att sänka dina priser om du kan erbjuda oss något extra vid köpet.
Mervärden är bättre än prissänkningar. Ditt mervärde kan bestå av mer service, förlängd garanti, en present, lite mer av din produkt, uppdateringar, ett speciellt nyhetsbrev med kvalificerad information - vad som helst som du tror att dina kunder kan tycka om. Du kanske har ett lager av någon produkt som inte säljs längre men som du tror kan intressera kunder - erbjud den som mervärde. Du måste se till så att kunderna inte glömmer bort dig.

2. Visa hur bra vi kan ha det med din produkt eller tjänst.
Idag gick jag förbi Kontorsskotten och trånade efter den där digitalkameran igen.
Men hur många gånger jag än går förbi kan jag inte se några tydliga skäl till varför jag ska ha den. De ger mig helt enkelt inte skäl att gå in och köpa den och jag längtar efter att de ska ge mig något att hänga upp köpet på.
Ge dina kunder en idé om hur de kan ha det roligare och/eller bättre med din produkt/tjänst i ditt erbjudande.

3. Sätt en deadline för erbjudandet.
Se alltid till att det finns en sista dag för ditt fördelaktiga erbjudande. Det får oss att handla NU!. Igår fick jag ett erbjudande från tidningen "Illustrerad vetenskap" om att prenumerera på tre nummer för 99 kronor.
Om jag svarar inom tio dagar får jag en ficklampa på köpet.
Nu ligger kupongen på mitt skrivbord och längtar efter att bli nedstoppad i en brevlåda. Kommer den att läggas i en låda? Kanske. Kanske inte. Jag tycker att de kunde lära sig att ta ett steg till för att verkligen sätta fart på prenumerationsansökningarna. Säg till exempel att de dessutom lade till att de första 10 kupongerna som kommer in, deltar i en utlottning av något finare.
Med andra ord -få fart på dina kunder. Se till att det finns "bråttom" i ditt erbjudande.

4. Tala till våra känslor.
Visa hur tråkigt eller hur jobbigt det blir utan din produkt men gör det genom att samtidigt visa hur bra det blir om vi väljer att nappa.
Peka alltså på de vanliga problem som du tar reda på är vanliga bland din målgrupp - håll fram lösningen på problemen så att de blir tydliga för oss.

Har du tänkt på hur antirökarkampanjer alltid är utformade? Det är alltid någon som har svarta lungor och som lider. Jag vet inte om jag har missat något här, men vore det inte mycket mer motiverande att visa vad man får om man slutar röka?
Tänk dig en annons med fina bilder: En grön sommaräng, solen, friska lungor, en stark kropp, en kyss och ha en rubrik som säger "Allt det här kan du få".
Texten under bilderna kunde vara: "Om du slutar röka".
När du säljer något - gör det genom att vädja till våra positiva, livsbejakande sidor.

5. Visa självsäkerhet.
Visa att du tror på det du gör. Entusiasm säljer. Visa att du kan dina produkter, att du är engagerad och empatisk. Om du är kunnig inom ditt område och angränsande områden vill (och kan) vi lita på att det du säger stämmer. Det är viktigt att hela tiden jobba för att motivera sig själv som säljare så man kan behålla den där självsäkerheten hela tiden.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


6. Skapa nya betalningsvillkor om du tror att det behövs.
Om du säljer dyrare produkter - ge olika betalningsalternativ och olika villkor för betalningen. Kan man dela upp betalningen? Kan man betala med kort? Kan man betala allt om ett halvår?

7. Skilj ditt erbjudande från andras erbjudanden.
Bry dig om vad det är som skiljer ditt erbjudande från andras erbjudanden. Om ditt erbjudande inte skiljer sig från andras, se till att det gör det. Det du vill att dina kunder ska säga när de ska göra en upphandling, liten eller stor är:
Vi väljer "Ditt företag AB" eftersom:
1. De alltid är så trevliga.
2. De alltid hör av sig och hör hur det är utan att kränga på oss saker.
3. De har tre månaders längre service än de andra.
4. De inte trycker på debiteringsknappen varje gång vi pratar med dem.
5. De visar intresse för vad vi vill åstadkomma med vårt företag.
6. De är de enda som kan förklara saker begripligt.
osv.

8. Visa vad andra tycker om din produkt.
Om du kan visa vad andra som köpt din produkt eller tjänst tycker om den är det ett mycket tydligt argument för en kund att köpa. Alla som tycker något om din produkt utan att tjäna något på att gilla den litar vi på.

9. Ge starka garantier.
Kan du koppla starka garantier till din produkt som gör att köparen känner att du tar ditt ansvar även efter köpet? Jag blir till exempel alltid orolig när jag köper saker på nätet av företag som inte själva tillverkat produkten. Vad händer med garantin om ni slutar sälja den här produkten? Vem tar i så fall ansvar för den? Kan du svara på de frågorna?

Oroa dig inte för att folk systematiskt ska utnyttja dina garantier, det kommer inte att hända. När någon köper din produkt är det för att de vill ha den, inte för att krångla med garantin. Om den bara håller vad du lovat kommer du inte att få några problem. Jag har bara bra erfarenheter av att ge starka garantier. Vi har som du redan vet, en stark garanti när det gäller våra böcker. Är du inte nöjd med en bok har du 30 dagar på dig att skicka tillbaka den. Det gör våra kunder säkra på att våga köpa.

10. Gör dina egna tio tips.
Förlåt mig men jag måste fortsätta puffa för du ska göra 10 tips inom ditt område. Varför tror du att tidningarna är fulla med 17 tips att få ett bättre sexliv, 15 avdrag du kan göra, 5 tips om hur du renoverar köket lättast. Vi gillar tips, Och vi vill ha dina tips. Dessutom kan de, rätt utförda, ge oss underlag för bra köpbeslut.
Säg att en datorfirma tog fram tio sätt som hjälp att bestämma vilken dator du ska köpa - kanon!
För mig skulle det kännas som att de faktiskt bryr sig om att jag köper en dator som passar mig snarare än deras marginaler. Kom ihåg att du med din kunskap kan spara tid och kraft åt oss och när du lyckats övertyga oss om det hela vägen, då har du oss i din hand.

Och du kan använda dina tips i allt du gör. Du kan dela ut tipsen i butiken, skicka dem till kunder, dela ut dem i brevlådor, trycka dem på visitkorten, lägga ut dem på hemsidan osv.

En viktig sak till!
Alla smarta företagare och säljare jagar konstant ny inspiration för att komma vidare. I nedanstående storsäljare som numera är en klassiker får du hela 345 smarta sätt att hitta nya kunder. Och det går fort att ta till sig innehållet och omvandla det till något praktiskt att göra. Läsarna älskar den här boken.

Läs den du också och börja hitta alla de där nya kunderna snabbare.
Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️


Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.

”När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldigt mycket av ”345 …” så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan ”knapp” så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok."
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet

"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se