Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Smarta tips om hur du marknadsför ditt företag

Hur snabba måste ni vara för att behålla kunderna?





Alla människor har olika livstempo. Det som är snabbt för en person är plågsamt långsamt för en annan.

Det här vet alla, men vet du att också tempot i ditt företag kan behöva ses över för att det ska passa kunderna bättre?


Tempo och vinst är ihopkopplade så här:

1. Vad dina kunder förväntar sig för tempo
Om kunden förväntar sig snabbhet och du levererar långsamt så kommer dina vinster att drabbas utan att du ens märker vad du missar. Säg att du säljer en tjänst och en otålig kund ringer för att fråga något. Efter att ha vevat omkring bland knapparna ”tryck här och tryck där för att komma hit eller dit” slutar det kanske med att kunden lämnar ett meddelande till den som verkar kunna svara på frågan. Men den här kunden nöjer sig inte med det. Han väntar inte utan ringer en annan leverantör där de kanske svarar direkt. Det blir där han köper. I sin iver att automatisera missar företag massor av otåliga kunder idag.

2. Förändringar på marknaden
Om du har varit van vid ett sävligt tempo på din marknad och förändringar sker och kunderna börjar förvänta sig större snabbhet (vanligt när en uppstickare som sett en lucka kommer in) , då gäller det att hänga med i svängarna. Nya konkurrenter med snabbare service, lättare sätt att köpa och kvickare metoder att lösa problem brukar bli problem för mognare företag med långsamhet i blodet. Först förnekar de problemet. Sedan blir de deprimerade och slutligen gör de något åt det. Men då har konkurrenten redan ätit upp halva deras lunch.

Fyra avgörande frågor:
1. Vilket är egentligen dina kunders tempo?
Gör de typiska konsumentinköp där de egentligen bara vill ha det du säljer men utan att det är kris och de är helt nöjda bara det inte blir något strul. Eller säljer du till kunder som tar hundra år på sig att bestämma sig men när de väl gjort det vill de ha allting NU!

2. Hur stora krav på snabb service har dina kunder?
Är det NU! som gäller eller kan de vänta ett par dagar? Att tillfredsställa NU-kunderna är en enorm guldgruva idag när de flesta företag automatiserar mer och det blir svårare att få tag i en riktig människa.

3. Vilket tempo har dina konkurrenter?
Finns det någon ny aktör som sett att man kan vinna på att vara snabbare? Dansar du vals medan de dansar bugg?

4. Har din marknad förändrats på senare tid?
Har det kommit ny teknik, nya verktyg, nya system, nya sätt att göra saker på (som du – erkänn nu – tycker är småjobbigt att börja använda)?

Fundera på de här sakerna och ta dem på allvar så att det inte blir en fråga om tempo om en viktig kund lämnar dig.


Gasa på nu (ja, eller ta det lugnare - det som passar bäst)

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se