Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Smarta tips om hur du marknadsför ditt företag

Är sociala medier verkligen värda att satsa på för dig?




Marknadsföringstrender kommer och går. Just nu är det sociala medier som alla nervösa marknadsförare granskar för att inte komma efter inom. Men jag har ett tips till dig - istället för att haka på allt som sägs vara så inne just nu, så föreslår jag ett annat sätt att närma sig frågan:

Vad vill dina kunder att du ska lägga tid på?

Det är viktigare för dig att lägga tid och pengar på rätt saker än att ”ligga i framkant” på den senaste trenden. Bara för att det går är det inte säkert att du ska göra det. Risken finns alltid att du förlorar vinster, tid och engagemang om du lägger för mycket kraft på saker som inte ger något konkret tillbaka mer än att bara visa att du hänger med i trenderna.

Nu ska vi titta lite närmare på om du ska lägga tid på sociala medier eller inte:

1. Fråga dina kunder om sociala medier.
Ring dem och hör hur de använder Facebook, Twitter, LinkedIn och Youtube. Fråga om de deltar i diskussionsgrupper, speciellt om du jobbar med B2B. Om dina produkter till exempel köps av IT-chefer, så kan du vara ganska säker på att de inte lägger sin tid på att Twittra eller hänga på Facebook. De kan däremot delta i onlinediskussioner på forum som är relaterade till det de jobbar med. Där dina kunder är – där ska du vara. Om inte kunderna är där ska inte heller du vara där.

2. Har du tid?
Om du börjar jobba med sociala medier måste du utgå från att det krävs mycket jobb för att göra det på rätt sätt. Stora företag kan ha anställda medarbetare bara för att svara på frågor på Facebook – det kan antagligen inte du. En Facebooksida för ditt företag som inte fungerar är meningslös och skadar bara ditt företag.

3. Sälj inte, hjälp till.
Idén med sociala medier är inte att fungera som en mässa. Det här är ett problem för många företag och det får inte bli det för ditt också.

4. Det tar tid.
Utgå från att du måste hålla på ett tag innan du blir en trovärdig medlem av en grupp. Ditt beteende över tid är det som kommer att avgöra om det här leder till intäkter eller inte. Att ständigt och kontinuerligt delta är det som sociala medier handlar om.

5. Du behöver resurser.
Utgå från att du måste skapa bra innehåll och att du kan behöva anlita någon för att göra det eller vara beredd på att själv lägga ned tid på att skapa intressant och informativt innehåll.

6. Du måste kunna mäta det du gör till slut.
Det är ju roligt med 2 300 personer som följer ditt Twittrande, men om de aldrig köper något eller kontaktar dig (eller vad ditt syfte är), så blir det bara en konstig egokick som kostar pengar.

7. Tänk till. Sociala medier är inte för alla.
Om du kan hitta ett sätt att delta som känns vinstgivande, så kasta dig in i det. Jag vet exempel på enskilda företagare som främst säljer goda råd i sin verksamhet (coacher och konsulter) som verkar lyckas bra. En del branscher är “snackigare” än andra (mode, smink o.s.v.) och där finns det också möjligheter. Som jag sa i början – allt beror på vad dina kunder vill ha.

8. Lät den här artikeln grinig och sur?
Det är inte meningen. Som självutnämnd marknadsavdelning till ditt företag är det lite av min plikt att visa den andra sidan också. Det är så lätt att bli förförd av allt nytt att man inte hinner tänka igenom det ordentligt.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se