Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Smarta tips om hur du marknadsför ditt företag

Är sociala medier verkligen värda att satsa på för dig?


Marknadsföringstrender kommer och går. Just nu är det sociala medier som alla nervösa marknadsförare granskar för att inte komma efter inom. Men jag har ett tips till dig - istället för att haka på allt som sägs vara så inne just nu, så föreslår jag ett annat sätt att närma sig frågan:

Vad vill dina kunder att du ska lägga tid på?

Det är viktigare för dig att lägga tid och pengar på rätt saker än att ”ligga i framkant” på den senaste trenden. Bara för att det går är det inte säkert att du ska göra det. Risken finns alltid att du förlorar vinster, tid och engagemang om du lägger för mycket kraft på saker som inte ger något konkret tillbaka mer än att bara visa att du hänger med i trenderna.

Nu ska vi titta lite närmare på om du ska lägga tid på sociala medier eller inte:

1. Fråga dina kunder om sociala medier.
Ring dem och hör hur de använder Facebook, Twitter, LinkedIn och Youtube. Fråga om de deltar i diskussionsgrupper, speciellt om du jobbar med B2B. Om dina produkter till exempel köps av IT-chefer, så kan du vara ganska säker på att de inte lägger sin tid på att Twittra eller hänga på Facebook. De kan däremot delta i onlinediskussioner på forum som är relaterade till det de jobbar med. Där dina kunder är – där ska du vara. Om inte kunderna är där ska inte heller du vara där.

2. Har du tid?
Om du börjar jobba med sociala medier måste du utgå från att det krävs mycket jobb för att göra det på rätt sätt. Stora företag kan ha anställda medarbetare bara för att svara på frågor på Facebook – det kan antagligen inte du. En Facebooksida för ditt företag som inte fungerar är meningslös och skadar bara ditt företag.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


3. Sälj inte, hjälp till.
Idén med sociala medier är inte att fungera som en mässa. Det här är ett problem för många företag och det får inte bli det för ditt också.

4. Det tar tid.
Utgå från att du måste hålla på ett tag innan du blir en trovärdig medlem av en grupp. Ditt beteende över tid är det som kommer att avgöra om det här leder till intäkter eller inte. Att ständigt och kontinuerligt delta är det som sociala medier handlar om.

5. Du behöver resurser.
Utgå från att du måste skapa bra innehåll och att du kan behöva anlita någon för att göra det eller vara beredd på att själv lägga ned tid på att skapa intressant och informativt innehåll.

6. Du måste kunna mäta det du gör till slut.
Det är ju roligt med 2 300 personer som följer ditt Twittrande, men om de aldrig köper något eller kontaktar dig (eller vad ditt syfte är), så blir det bara en konstig egokick som kostar pengar.

7. Tänk till. Sociala medier är inte för alla.
Om du kan hitta ett sätt att delta som känns vinstgivande, så kasta dig in i det. Jag vet exempel på enskilda företagare som främst säljer goda råd i sin verksamhet (coacher och konsulter) som verkar lyckas bra. En del branscher är “snackigare” än andra (mode, smink o.s.v.) och där finns det också möjligheter. Som jag sa i början – allt beror på vad dina kunder vill ha.

8. Lät den här artikeln grinig och sur?
Det är inte meningen. Som självutnämnd marknadsavdelning till ditt företag är det lite av min plikt att visa den andra sidan också. Det är så lätt att bli förförd av allt nytt att man inte hinner tänka igenom det ordentligt.

Google❤️ Dig - en bok för dig utan förkunskaper i att synas hos sökmotorerna

Här får du hemligheterna med att få Google att ranka din hemsida högre – en konkret bok som inte kräver några förkunskaper alls.

"Jag gjorde som du sa i boken: Stängde in mig på ett hotellrum i två dagar och gjorde en handlingsplan enligt boken. När jag kom tillbaka till jobbet tog jag kopior och sa: Det här ska vi göra. Vi ser redan resultatet. Tack!"
Bernt Johansson, Solna

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu i vår egen bokhandel.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se