Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Smarta tips om hur du marknadsför ditt företag

Stäng dörren för konkurrenterna nu!





Möjlighet: Du tar kunder från dina konkurrenter - kul och bra!

Hot: Dina konkurrenter tar kunderna från dig - läskigt och okul!

Ett viktigt sätt att skapa nya affärer är ju att locka iväg kunder från dina konkurrenter till dig. Samma sak gäller naturligtvis för dina konkurrenter. De funderar ständigt över hur de ska komma över dina kunder.

Just därför är det smart att göra saker nu för att skydda ditt företag från konkurrenternas attacker på din kundstock.

Idag ska du få hjälp med det.


6 sätt att behålla kunderna för alltid


1. Samla information om kunderna hela tiden.
Normalt är vi fantastiska på att samla information om kunderna och deras behov men vi slutar med det när vi har landat kunden. Korkat! Vi kan inte utgå från att vi vet allt vi behöver veta för att vi fått veta det en gång. Du måste lära dig mer hela tiden. Fråga dig ständigt:

a) Vad händer i kundernas värld just nu?
b) Vilka förändringar står de inför?
c) Vilka problem kämpar de med?
d) Vilka möjligheter ser de framför sig?
Om du inte vet det här så kan du inte möta deras behov och det enda du får göra om dagarna är släcka bränder och reagera istället för att bli proaktiv (ja, jag missbrukar ordet proaktiv men jag älskar det så mycket).

2. Sluta aldrig sälja in ditt företag till kunderna.
För att skapa riktig lojalitet måste kunder vilja ”köpa” ditt företag innan de köper dina grejor. Om de bara köper det du säljer är risken stor att de inte blir särskilt långvariga som kunder.

3. Utgå aldrig från att imorgon blir bättre än idag.
En hälsosam förföljelsemani är bra. Du måste utgå från att det dyker upp problem runt hörnet och vara beredd att göra något åt det. Ställ dig frågorna:
a) Vad ska vi göra för att försvåra för konkurrenterna att ta plats?
b) Vad skulle hända om vi förlorade våra viktigaste kunder?
c) Vad kan vi göra idag för att för att få nya kunder om två år

4. Ta aldrig kunderna för givna.
En del säljare pratar om att de äger kunderna eller att de har en nisch som är låst för andra. Glöm det. Idag handlar det om vad vi fortsätter göra för våra kunder, inte vad vi gjorde förra veckan eller förra året. Basta!

5. Tänk aldrig att du har tillräckligt med kunder.
Det finns företag som tror att inget förändras och invaggar sig själva i falsk trygghet. Deras vilja att allt ska fortsätta vara bekvämt och bra är lite söt men inte realistisk idag när allt går i etthundraåttio. Dessutom leder den där tryggheten ofta till ett lite arrogant beteende och det i en tid när det går på ett kick (klick) att byta leverantör.

6. Sluta aldrig aldrig att utveckla det du säljer.
Du kan det du säljer bäst. Du hör varje dag vad kunderna säger att de vill ha. Rimligen är du också bäst på att också utveckla det du säljer så att du kan överraska kunderna med nya saker som de kanske inte ens visste att de ville ha förrän de ser det. Se till så att kunderna känner att det är ditt moderna och smarta företag de vill göra sina affärer med.

Och till sist.
Njut av att ha farten uppe. Sätt nya mål och belöna dig för att du är på alerten. Du sliter för det och förtjänar framgången. Grattis!

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se