Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Fällan med att starta ett företag baserat på det du älskar


Det kräver mycket engagemang för att få ett företag att lämna startbanan och om du har den rätta viljan och lusten att kavla upp ärmarna så är det faktiskt 90% av ingredienserna i ett lyckat företag. Ja, det är sant. Men akta - det finns också en fälla för den som startar ett företag baserat på något de älskar att göra– kärleken är nämligen blind. Det som du älskar att göra på fritiden kanske rent av suger att hålla på med hela dagarna. Eller så romantiserar du bilden av det. Säg att du vill starta ett café och ser framför dig hur du fixar och grejar och pratar med gästerna och är den självklara mittpunkten för allt – och snart upptäcker du att caféverksamhet sällan är lönsamt, jobbet betyder att du får stå halva dagarna och ta hand om disk och de där trevliga gästerna som du föreställde dig ofta består av alkisarna på torget som kommer in för att låna toaletten och tonåringar som beställer en kopp kaffe och tar upp plats halva dagen utan att beställa mer. Det jag säger är att kärleken till din idé kan ge dig ett orealistiskt rosa skimmer att se allt igenom.

En annan sak som gör att kärleken till din idé kan vara orealistisk är att du romantiskt utgår från att alla människor gillar samma saker som du (Jag ser det i flera affärer varje dag där folk startat butiker och säljer för udda saker för att kunna leva på det). Det här är totalt livsfarligt för företag såklart och bara på min gata där jag bor byter vissa lokaler ägare och inriktning tre gånger om året. Du måste alltid tänka: Tänk om ingen gillar min idé? Och du måste ta reda på om tillräckligt många gör det – och vill betala för det för att du ska kunna fortsätta med ditt företag. Varje gång en kund köper något av dig är det som en röst för att ditt företag ska få finnas kvar.

Kärlek till en idé gör dig också överdrivet optimistisk. Du glömmer bort att det inte är lätt att få ett företag att rulla och att det kräver massor av tid och engagemang från din sida. Det kan ta år ibland. Väldigt få små företag går bra det första året. En del gör det aldrig.

Slutsats: Starta inte ett företag baserat på det du älskar. Välj istället något som är relaterat till dina intressen och som andra kommer att älska – eller i alla fall gilla så mycket att de är villiga att betala för det.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Framgång i livet är inte alls det de flesta tror ❤️


En läsarröst
"Det är absolut den bästa bok jag läst i personlig utveckling. Det är bara ett fel – att den inte fanns för så där 20-30 år sedan. Men bättre sent än aldrig. Den kommer jag att läsa många gånger och även sätta i händerna på mina barn och barnbarn och förhoppningsvis se dem växa som människor några snäpp. Av din enorma bokproduktion finns det mycket att botanisera i och jag kommer säkert att bli kund och även rekommendera många av mina vänner och kunder att läsa dina böcker. STORT TACK."
Anders Klingmark, Nacka

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu. ❤️
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se