Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Tips om att starta internetbutik


Det är många som drömmer om att starta en butik på nätet. Det verkar så lätt och kräver sån liten insats. Det är både sant och falskt.

Det här är vad jag skulle lägga fokus på om jag startade en Internetbutik idag (och ville slippa alla misstag jag redan gjort efter drygt tio år som internetföretagare med årsomsättningar på runt sex miljoner kronor.


1. Ska du sälja något, sälj det du gillar själv. Det finns inget som heter "folk vill ha". Folk är du och jag. ”Folk” är dina bästa vänner.

2. Butikslösningen är viktig men inte så viktig att den får stjäla fokus från vad man ska sälja och till vem. I princip behöver man ingen butikslösning till att börja med. Det kan gott räcka med att ta emot vanliga e-postbeställningar från kunderna. När beställningarna börjar rulla in kan du lägga mer pengar på teknik.

3. Undersök marknaden noga innan du startar. Det är bra med rosenröda drömmar, men de betalar inte räkningarna. Om du upptäcker att många andra redan säljer det du tänker sälja, studera dem noga och se var du kan hitta din särskilda plats i den gruppen. Det gäller för dig att kunna konkurrera med andra saker än bara pris (där du alltid kommer efter de stora).

4. Erbjud något specifikt inom ett smalt område. Ha hellre ett djupt sortiment än ett brett. Hellre en än hundbutik med 1000 artiklar än en allmän husdjurbutik med bara 100 hundartiklar. Vi vill känna att din butik är den enda vi behöver för våra syften.

5. Ta företaget på samma allvar som om du hade en butik på gatan. Kunderna är på riktigt, även om du bara har kontakt med dem per e-post.. Ge dem svar på frågor så snabbt du kan. Ge dem fantastisk information om det du säljer. Se till att det går att beställa per telefon, fax och brev också.

6. Lägg vinsterna på växande som gynnar kunderna. Skriv eller köp artiklar och annat smart innehåll som gör din butik till mer än en butik. Du vill skapa den självklara platsen för ett köp. Försök att alltid tänka ett steg till i kampen mot det opersonliga nätet. Du träffar aldrig dina kunder - lägg därför ner kraft på att göra din butik så personlig som möjligt.

7. Se till att starta ett nyhetsbrev som ger besökarna mervärde (och dig fler kontakter). På det sättet blir det lätt att kontakta människor med samma intressen som du och du får chansen att visa att du är värd deras affärer.

Med de här punkterna slipper du göra de vanliga nybörjarmisstagen

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se