Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Tillväxtverket vilseleder nyföretagare






Att komma in på Tillväxtverkets företagarguide och läsa om marknadsföring är som att komma in i en mobiltelefonaffär och säljaren säger att han har fått in det allra senaste och visar mobiltelefonen på bilden till höger:




Hur kan jag säga så? Ja, titta själv:

Så här skriver Tillväxtverket om begreppet positionering:

Positionering
Genom att "muta in" ett område i kundens medvetande i förhållande till konkurrenterna syns och hörs du bättre på marknaden. Exempel kan vara "bageriet med stans godaste kanelbullar" eller "företaget som är hetast på design" eller "först med den senaste modellen". Det kallas att positionera företaget eller produkten. Att erövra en position tar tid och det kan vara svårt att försvara den.

Kommentar:
Positionering handlar mycket riktigt om att hitta en lucka på marknaden och försvara den. Men att påstå att man har stans godaste kanelbullar strider inte bara mot marknadsföringslagen - det säger inte heller kunderna något av värde (det är klart att bageriet tycker att de har stans godaste kanelbullar). Positionering handlar om att visa kunderna direkt och snabbt vad de får av ditt företag och inte av de andra. Stans godaste kanelbullar eller hetast på design är en åsikt från företaget men det visar inte varför kunderna ska köpa av dem. Läs gärna den här artikeln om du vill lära dig mer om hur du gör ditt företag oemotståndligt för kunderna genom just positionering.


Och så här skriver de om priset:

Priset...
...är ofta avgörande för kunden. I prissättningen kan du utgå från kostnaderna, efterfrågan på produkten eller konkurrenternas priser. Den position som företaget valt i förhållande till sina konkurrenter måste alltid stämma med priset, annars blir kunden förvirrad.

Kommentar:
Det är livsfarligt för små företag att använda pris som konkurrensmedel. Ett litet företag kan nästan aldrig konkurrera med större aktörer om priset eftersom man inte kan köpa in samma mängd varor och få bättre priser själv på det sättet. Den som börjar konkurrera med pris och riktar sig till dem som ser pris som det viktigaste skälet att handla, får det svårt att lyckas som småföretagare. Dessutom är det en ren lögn att "Priset ofta är avgörande för kunden". Det stämmer inte. Pris är bara en av de faktorer som räknas in vid alla köp. Det bästa ett litet företag kan göra är att bli bäst på service, bäst på att få kundernas förtroende genom att vara personliga och att lyssna på vad kunderna vill ha. Personlighet och intresse är det inte många stora företag som kan matcha.


Och så här resonerar de om värdet av att ha en egen hemsida:

Egen hemsida - ett skyltfönster på webben
En webbplats (hemsida) kan vara ett bra komplement i marknadsföringen och innebär ofta en ökad tillgänglighet. Sträva efter att skapa en webbplats som lockar besökaren att återvända och som ger kunden ett mervärde. Ofta kan webbplatsen ge mer ingående information om företaget, produkten eller tjänsten än vad annan reklam kan. Det är viktigt att syftet med webbplatsen är klart och tydligt.

Kommentar:
En webbplats kan vara ett bra komplement i marknadsföringen säger Tillväxtverket. Puh! En webbplats och en aktiv närvaro på internet är många gånger helt avgörande för små företag idag.
Här är en artikel som visar hur du ska tänka för att få fart på din hemsida.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...




...Ja, så där håller det på sida upp och sida ner. Som marknadsförare börjar jag först skratta lite elakt åt att informationen är så verklighetsfrämmande, men efter ett tag blir jag orolig. Det är ju läskigt att tänka sig att en person som startar företag och tar sin information från Tillväxtverkets företagarguide kanske gör som det står där (om man inte vet så mycket om försäljning och marknadsföring så kanske man gör det).


Som ett alternativ till Tillväxtverkets bild av marknadsföring (det viktigaste området för alla företag) tar jag mig nu friheten att ge sju tips, som är de enda jag själv har behövt för att driva mitt företag framgångsrikt, omsätta över 6 miljoner i år (och bara vara två personer i företaget):

Här är mina alternativ:

1. Ta reda på om du behövs
Vad du än tänker dig att starta - ta först reda på om det finns ett utrymme där ute för ditt företag genom att fråga runt, söka upp din målgrupp och se om det finns tillräckligt många som är villiga att betala för det du ska göra. Många vill ha saker - men alla vill inte betala för det. Det är en viktigt skillnad som du måste ta på allvar.

2. Strunta i affärsplanen
Traditionella affärsplaner är bara tjafs och lekstuga för det allra flesta småföretagare. Det enda du behöver bry dig om är hur mycket pengar ditt företagande kostar och hur mycket du måste få in för att det inte ska gå åt skogen innan företaget får egen fart. När ditt företag fyller 4-5 år är det dags att göra riktiga affärsplaner. Slösa inte bort tiden på att fylla i kolumner med siffror som ändå bara finns i fantasin. Den enda gång det är vits med affärsplan är om du ska låna pengar - då måste du göra en.

3. Skaffa kunder
Sitt inte och fila på en snitsig marknadsplan. Ut och skaffa kunder istället. Tänk ut alla metoder du kan komma på och använd metoderna. Ta dig ut och ta kontakt. Man kan inte önska sig kunder på papper.

4. Intressera dig för kunderna
Ta reda på exakt vad dina kunder vill ha för det är för dem du startar ditt företag, inte för dig själv. Ja, så är det. Det är kundernas pengar som är livsblodet för ditt företag. Utan vägarna att få in pengar så dör ditt företag snart av syrebrist.

5. Spar pengarna
Strunta i läckra invigningspartyn för dina vänner och familj. Spar de pengarna och fira när du fyllt ett år istället. Många drar på med för mycket utgifter i början - en del köper firmabilar och renoverar kontor och gör saker som inte kunderna har nytta av. Alla pengar ska gå till det kunderna ser i början. Läckra bilar, läcker inredning. Allt läckert får komma sedan.

6. Planera tid för att hitta på nya sätt att sälja
Som företagare är du säljare först av allt, det är bara så. Det spelar ingen roll om du är världens bästa konsult, målare eller tapetserare - Du måste gilla tanken på att större delen av din tid kommer att gå åt till att sälja in dig för det är vad alla företagare får göra.

7. Gör det mesta själv
En del nyföretagare lägger ut alldeles för mycket jobb på andra innan de har ekonomisk täckning för det. Ok, du gillar inte bokföring, men då får du lära dig att gilla det till du har pengar att lägga ut på en redovisningskonsult. Ok, du gillar inte att klistra etiketter på kuvert - då får du lära dig att gilla det till du har pengar att hyra in någon som sköter dina utskick. Det finns en punkt där din sparsamhet får negativa effekter på ditt resultat . När du når den punkten är det dags att ta in hjälp.

Extratips
Var beredd att jobba halvtid under det första året. Vilken halva av dygnet väljer du själv.

Det är kanske en besk medicin men nu har du den enda plan du behöver



Till sist
Jag gillar Tillväxtverket - det är fantastiska på att ta fram information som rör allt formellt med företagande. Det är där de har sin uppgift att fylla. Men deras information om marknadsföring för nyföretagare är rent av farlig för att den är otidsenlig och akademisk istället för modern och praktisk som här.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Starta eget här:

Sveriges största tipsbrev om att starta eget - helt gratis att prenumerera på

I tipsbrevet Starta eget får du smarta tips och konkreta verktyg som hjälper dig att lyckas bättre med ditt företag.

Starta eget är Sveriges största tipsbrev om att starta eget med drygt 140 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med Starta-egetböcker från Bokförlaget Redaktionen.

Exempel på Sveriges största brev om att starta eget ser du här.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se