Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Smarta tips om hur du marknadsför ditt företag

15 saker som ger större konkurrenskraft




1. Bättre öppettider. Oavsett om du tänker ha öppet dygnet runt eller bara på lördagar när dina konkurrenter har stängt, så gör du livet lättare för kunderna om de kan handla när de vill. Bygg ditt företag runt deras livsstil istället för din egen, så kommer folk snart att flockas kring dig.

2. Snabbare leveranser. Se till så att du kan leverera så snabbt som kunderna vill. Du kan ha normala leveranstider, men alltid ha en backup om kunderna vill ha sina saker inom tjugo minuter.

3. Erbjud dina kunder att beställa på nätet - framför allt om dina konkurrenter inte gör det. Folk har bråttom och vill inte vänta på någonting. Allt måste vara enkelt och lättillgängligt. Låt dina kunder beställa dygnet runt och se till så att det är lätt att göra det. Jag har till exempel aldrig förstått varför inte fysiska butiker kompletterar med en Internetbutik.

4. Gör din sajt mer effektiv/trovärdigare/snabbare/enklare. Sajter på nätet är nyckeln till framgång idag. Skapa en bra sajt som ser professionell ut och uppmuntrar besökare att komma dit, handla och sedan regelbundet återkomma.

5. Erbjud leveranser över hela Sverige och till resten av världen. Att nå ut bredare kommer att ge dig fler kunder och skapa fördelar framför dem som bara levererar i samma stad. Det kräver organisation, men kan göra underverk.

6. Kön och ålder på personalen. Företag som har en bra mix av personalen vad gäller kön och ålder får en bättre bild av verkligheten än ensidiga företag. Dessutom, om man ska vara både cynisk och politiskt korrekt, så är ett företag med kvinnor på traditionellt mansdominerade arbetsplatser mycket intressantare för medierna att rapportera om.

7. Språkkunskaper och ursprung. Företag som anställer folk med kunskaper i andra språk än svenska och engelska kan nå ut bredare till exempel till invandrare som inte kan svenska. Det är dessutom en grupp som har blivit större under de senaste åren. Varför inte rikta reklam på andra språk direkt till de här grupperna och bli det enda alternativ de vill välja?

8. Personalkläder. Det är en liten, men viktig sak. Om din personal syns mycket är det dumt att inte samtidigt åta dem göra reklam för företaget.

9. Bredare produktsortiment. Variation är livets viktigaste krydda, men det betyder inte att du behöver slåss med stormarknader. Du kan nischa dig och ha ett brett sortiment inom ditt specialområde. På det sättet kan du slå vilken stormarknad som helst på fingrarna.

10. Bättre betalningsvillkor. Det kan vara svårt för små företag att erbjuda långa krediter till kunderna, men om du har varit med ett tag och har lite mer pengar på banken, så kan du ge kunderna 100 dagar istället för 30 om du tror att det kan ge dig konkurrensfördelar.

11. Bättre läge. Det kan betyda att du finns närmare buss- eller tågstationen eller att du har bra parkeringsmöjligheter. Ett bättre läge kan också vara att du finns på en plats med bra utsikt.

12. Trevligare lokaler. Om du gör dina kunder glada och lätta till sinnet när de är hos dig genom att ha fina lokaler och samtidigt ger dem en trevlig upplevelse, så kommer de att återvända till dig.

13. Välgörenhet. Människor ställer högre krav på företag idag. Vi vill handla av ansvarsfulla företag som ger något tillbaka till samhället. Till vilket ändamål kan du skänka en del av din vinst? Här gäller det att tänka på vad du tror att din målgrupp ser som välgörande ändamål. Du kanske kan göra som flera stora företag har gjort – för varje produkt de säljer ger de bort en likadan till något behjärtansvärt ändamål.

14. Ta bort riskerna. Att köpa saker innebär att man tar en risk och att man ibland känner sig orolig för om köpet är ett bra eller dåligt köp. Faktum är att eftersom det är så här, så köper de flesta människor det billigaste de kan hitta. När du erbjuder saker som eliminerar riskerna - som nöjd-kund-garanti, bonusar eller premier - så tar du också bort mycket av oron hos kunderna. Det hjälper dem att fatta ett köpbeslut som de är nöjda med redan från första början.

15. Dela med dig av din historia. En del företag har inte fattat en viktig sak: Människor köper av dem de känner, gillar och litar på. Har du fortfarande en opersonlig sajt som ser ut som alla andras i branschen – ändra på den. Berätta vad du gör och hur du gör det. Berätta vad du brinner för. Häll ner din personlighet i sajten. Berätta om dina visioner, hur du är att jobba med och om din personals kvaliteter.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se