Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Tips om att bli bättre på att ta kritik


Idag ska vi se lite närmare på hur bra du är på att ta emot kritik. Det kan nämligen vara avgörande för hur mycket information du får av din personal.

Här kommer några saker som gör det lättare att hantera kritik:


1. ”Cowboy up” som de säger i USA. Lite skit får man tåla här i livet, så är det bara. Det bästa sättet att ta emot kritik är att inte bemöta den direkt utan istället låta den marineras lite. Så när någon kritiserar dig öga mot öga, säg att du ska tänka på vad han sagt och komma tillbaka till honom lite senare med dina egna tankar. Om du bestämmer dig för att göra det till en reflex att inte bemöta kritiken direkt så har du alla chanser att göra det mer genomtänkt istället för att reagera som ett barn och bara försvara dig.

2. Tänk på syftet med kritiken. Om den som kritiserat dig har använt elaka ord och surt språk, så bör du fundera över vad kritiken egentligen handlar om och försöka avgöra vad det är som har motiverat personen att kritisera dig. Det är stor skillnad på att ge kritik som är avsedd att hjälpa till och sådan som bara är till för att jävlas med dig.

3. Leta efter sanningen. Tycker du att kritiken är befogad? Om den är det – fundera över vad du kan göra för att rätta till situationen och gör upp en plan för det. Det här ändrar ditt synssätt från att känna dig som ett offer till att ta kontroll över situationen. Din plan kanske innehåller något som du behöver för att kunna göra bättre nästa gång.

4. Ta med dig planen och ett gott humör till den som kritiserat dig. Genom att ta emot kritiken som en vuxen människa med vilja att lösa problemet kommer du också att göra livet lättare för den som gett kritiken. De flesta människor är rädda för att ge kritik och om du visar att du är en större människa så kommer också din kommunikation med omgivningen förbättras.

Är du för snäll för ditt eget bästa?

Här är handboken för alla snälla människor som behöver bli bättre på att ta hand om sig själva❤️


En läsarröst
"Jag tycker precis som boken att man ska vara snäll mot de snälla och jag gillar att det finns verktyg i boken att använda när man träffar på (och det gör man) personer som alltid ska dominera och få som de vill. Det här är en bok av en snäll person till andra snälla personer.
I love it!❤️"

Lena Hansson, Sthlm

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se