Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Akuthjälp

Hur man tänker utanför boxen


Ja, jag vet!!!! Uttrycket ”tänka utanför boxen” är slitet och överanvänt. Och det är så synd för själva grunden är så bra. Det är så mycket mer än bara ett läckert uttryck att ta till så fort man har ett möte.

Därför tänker jag nu återta begreppet och använda det till vad det verkligen betyder.

Att tänka utanför boxen är att ta sig bort från ett traditionellt och/eller konventionellt sätt att tänka och utveckla en unik och överlägsen lösning på ett svårt problem.

Det finns en box och den som ska komma på kreativa lösningar som blir både unika och lönsamma behöver kliva ur den där boxen.

Och hur gör man det rent praktiskt?

Svaret är enkelt:
Lär dig allt som finns att lära sig om området som du ska jobba inom. Det är först när du har lärt dig allt som finns inne i boxen som du kan kliva ur den. Hemligheten med otrolig framgång ligger inte i en naturlig fallenhet, utan i avsiktlig träning. Du har säkert hört talas om de tio tusen timmar som man måste lägga ner på att bli bäst på något. Det handlar inte om att göra samma sak om och om igen, utan istället om att knuffa sig själv framåt och alltid försöka nå det som ligger precis utom räckhåll. Framgångsrika kreatörer tycker inte bara om kunskap, de lever för den. De kan inte sluta ställa frågor och går alltid bortom vad de lärt sig av lärare och böcker – de söker sig alltså utanför boxen.

Och här kommer frågorna du har väntat på:
  • När var du själv utanför boxen senast?
  • Har du gjort det till en vana att kliva utanför boxen?


  • Låt oss göra ett experiment

    Tänk på dina vanor och ovanor ett tag.
    Du kanske biter på naglarna, rullar ditt hår mellan fingrarna eller knäcker knogarna. Om du gör något tillräckligt många gånger, så blir det en vana som du gör nästan ofrivilligt. Det är exakt samma sak med kreativt tänkande. Träna på det. Gör det till en vana, så blir det snart också en vana.

    Den berömde forskaren och psykologen Robert Sternberg har slagit fast det som många kreativa människor redan visste, att kreativitet inte är något mystiskt, utan precis som när du borstar tänderna på morgonen, något som din hjärna är tränad (eller kan bli tränad) att göra.

    Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




    Titta lite närmare på ditt företag
    ☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
    ☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
    ☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
    ☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
    ☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
    ☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
    ☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
    ☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
    ☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
    ☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

    Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
    ☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
    ☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
    ☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
    ☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
    ☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
    ☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
    ☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
    ☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
    ☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

    Lösningar på vanliga säljproblem
    ☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
    ☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
    ☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
    ☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
    ☑️ Aldrig mer säljskräck
    ☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
    ☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
    ☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
    ☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
    ☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
    ☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
    ☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
    ☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

    Det nya internet
    ☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
    ☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
    ☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
    ☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

    Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
    ☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
    ☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
    ☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
    ☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
    ☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
    ☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
    ☑️ Allianser - hur du skapar dem
    ☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

    Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


    Sternberg pratar om olika former av kreativitet. Om det stora K – som kreativa genier som Darwin, Picasso och Beethoven ägnade sig åt – och det lilla k – det som vi gör varje dag i kreativitetens namn.

    Det som är säkert är att man inte bara råkar hamnar i stora K en dag. Det krävs en växande effekt av att tänka kreativt varje dag, så mycket att du inte ens inser att du gör det.

    Med andra ord, träning så att du till slut får kreativitet som ett grundläge. Sternberg konstaterar att ”Kreativa människor är kreativa, inte som resultat av något som är medfött, utan snarare genom en livsattityd. De har som vana att möta och bemöta problem på nya och intressanta sätt, snarare än att tillåta sig att bemöta problem automatiskt utan att tänka.”

    Tugga på den tanken ett tag.


    Och hur gör man det här?

    Sternberg berättar om tre faktorer som skapar kreativa vanor.
    1. Möjligheter/tillfällen att få jobba kreativt.
    2. Uppmuntran att göra det.
    3. Belöningar för att göra det.

    På sättet han beskriver det är det faktiskt ingen skillnad mellan kreativa vanor och andra vanor eller ovanor. Med andra ord, så måste du sträva efter att hamna i sådana sammanhang där du får träna din kreativitet i en stöttande omgivning som kanske blir belöning i sig.

    Men Sternberg påpekar också vikten av personligt mod. Det går inte att skapa något spännande utan att ta sin förmåga så långt man kan t. ex. genom att:
  • Se på problem som andra inte sett dem
  • Ta risker som andra inte vågar ta
  • Ha modet att trotsa den stora massan och stå upp för vad man själv tror på


  • Hur modig är du?

    Vågar du köpa billigt och hoppas att så småningom få sälja dyrt? Vågar du stå emot massan och den allmänna uppfattningen när du känner att du har rätt? Och sedan, när du fått rätt, orka fortsätta till nästa impopulära idé om det behövs?

    Vill du kunna leva på din kreativitet? Det kan du!❤️


    Stefan Ekberg, som varit huvudförfattare till hundratals avsnitt av olika TV-serier, skrivit ett femtiotal böcker, gjort uppfinningar och levt på sin kreativitet i trettio år visar sina hemligheter om hur du kan göra samma sak...

    En läsarröst
    "Ordet "kreativitet" är så otroligt överanvänt i TV-branschen där jag jobbat i över 15 år och därför har jag alltid föredragit ordet "påhittig". Alla slänger sig med och missbrukar ordet kreativitet. Men nu när jag läst Stefans bok har jag kommit närmare ordet kreativ och tycker inte att det är lika pinsamt längre eftersom det är tydligare vad det egentligen handlar om. Påhittighet är, har jag förstått nu, bara en ytterst liten del av kreativitet. Den är gnistan men inte arbetet."
    Krobbe Ekberg, Manusproducent, speltillverkare, redaktör för ”Vem vill bli miljonär” m.m

    Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
    (Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

    Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

    Glöm inte att ha det roligt också ...😊


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

    Lev smartare och ha det roligare
    Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, praktiska råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv.

    Smartare liv startade så sent som hösten 2012 och har drygt 7 000 prenumeranter

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker från Ego förlag om att leva ett smartare liv.

    Här kan du se om Nyhetsbrevet Smartare liv är något för dig.

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.



    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se