
Problem
Du har en superdupergrej som du vill få medierna att rapportera om. Det är en produkt som hjälper deras läsare. Den löser ett vanligt problem på ett billigare/smartare/snyggare/trevligare/bättre sätt än någon annan grej gjort tidigare. Ditt första problem är att hitta en modig person som vågar rapportera om det här. Journalister som grupp är inte ovanligt modiga personer, de är som vi andra – de tar också flaskan med Yes på hyllan för att de känner igen den sedan tidigare.
Mediernas egen syn
Jag läste en bra krönika med rubriken ”Varför skriver ni aldrig om oss” skriven av Ida Kärrby, i IDG:s nyhetsbrev Marknadsbedömning nr 3-2013.
Så här säger hon:
1. Se till så att du har en produkt som passar våra läsare
2. Ge relevant information om den, ring eller skriv till rätt person
3. Smöra inte - såklart
4. Ring inte och säg ”Jag har en artikelidé som du kan få”
5. Skicka inte pressreleasen en gång till för att inget hände
6. Tänk på vad tidningen vill ge sina läsare

Mitt sommarlov – En bok full av äventyr, minnen och skoj bortom skärmarna
Tänk dig ett sommarlov där varje dag kan bli ett äventyr – där barnet får skriva, rita, klura, upptäcka och ha riktigt roligt.
”Mitt sommarlov” är inte bara en dagbok för alla sommarlovets dagar – det är en sommarföljeslagare med 100 uppdrag, hemliga språk, kreativa lekar och plats för alla de där oförglömliga stunderna.
Det här är boken som gör sommaren minnesvärd – på riktigt, och utan att en enda laddkabel behövs.
🎁 Perfekt som present till:
Barn mellan ca 6–13 år som vill ha kul, tänka själva och upptäcka nya saker.
Barnbarnet som “har allt” – utom en sommar fylld av minnen.
Barn som behöver en skärm-paus och vill känna sig som huvudperson i sitt eget äventyr.
Sommaren flyger förbi. Men den här boken hjälper barn att fånga den – och minnas för alltid.
📘 ”Mitt sommarlov” finns att beställa nu:
Klicka här och provläs boken.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du alltid får det bästa erbjudandet).
Ungefär så klokt och enkelt uttrycker hon sig. Men är det verkligen så lätt? Nej.
Lösning
Jag tror att nyckeln heter att ”hålla på”. Att banka på stenen från många håll med det du står för. Att vara vaken för vad som händer i omvärlden. Att läsa de tidningar du vill bli omskriven i, att också annonsera i dem och i andra medier. Att vara aktiv i dina kontakter med medierna – läsa artiklar med ett tredje öga som letar efter sätt att koppla på ditt företag till det som är aktuellt. Att visa att du kommer att finnas kvar genom din marknadsföring. Att hitta en lucka där du behövs. Att hitta sätt att hjälpa journalisterna. Att göra deras liv lättare. Att stå för något och vara ärlig. Och framför allt – göra så bra produkter att den tidning som inte köper idén bakom gör sig själv en otjänst. Ser du - Det är som relationen med dina kunder egentligen.
Vill du bli expert på PR snabbt?

Läs mer i PR-handboken
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet PR-tipset här:

Vill du bli expert på PR?
Brevet visar hur du skapar bättre relationer med omvärlden och gör ditt PR-arbete effektivare.
PR-tipset har 4 600 läsare och kom igång 2007.
Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst
EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker om marknadsföring från Bokförlaget Redaktionen.
Här läser du exempel på PR-tipset.
Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget.
Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.