Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Akuthjälp

10 tips om hur du undviker att andra stjäl din tid på jobbet




Ofta är det inte du som är tidstjuven på jobbet - det är andra. Här kommer tio tips om hur du undviker att andra stjäl din tid.

1. Är det ditt jobb att städa upp efter alla andras klantigheter? Undvik till varje pris att få den etiketten klistrad på dig!

2. Försök inte att lösa andra människors problem. Du kan visa empati för deras situation, men om du lägger ner tid på att lösa deras problem, så kommer du att få en obehaglig överraskning. Nästa gång blir deras problem också ditt problem. Det bästa du kan göra är att hjälpa andra att lösa sina egna problem.

3. ”Har du tid en stund?” Det är en fråga och inte ett krav. Bli inte arg på den som avbryter dig om du svarar ”javisst” på frågan. Regeln är: Om du inte kan undvika avbrottet, gör det så kort som möjligt.

4. När folk dyker upp och avbryter dig, res dig från skrivbordet och möt dem i dörren och prata utanför kontoret. Att släppa in folk på ditt rum betyder bara att du kommer att slösa bort ännu mer värdefull tid.

5. Stå upp. När någon dyker upp oannonserat , ställ dig upp och bli stående under avbrottet. Att stå upp är inte lika bekvämt som att sitta ner och avbrottet kommer att bli kortare ju obekvämare den som avbryter dig tycker att det är.

6. Visa att din tid är slut genom att artigt säga till exempel: ”En sak till innan du går …” Visa respekt, men ta kontroll. Kom ihåg att det är ditt kontor och att det är du som har ansvar för din tid där.

7. Gör dig av med alla extra stolar på ditt kontor. Du kan alltid hämta fler de gånger det verkligen behövs. Folk ska inte sitta och häcka på din arbetsplats.

8. Möblera om ditt kontor, så att skrivbordet inte pekar mot dörren. Folk blir mindre benägna att avbryta dig om de inte ser ditt ansikte.

9. Håll koll på vad det är som stjäl värdefull tid från dig varje dag och bli inte förvånad om det är din chef. När du hämtat dig från chocken, så sätt dig ner med chefen och se om ni kan hitta en lösning på avbrotten så att du kan bli mer produktiv.

10. Boka in möten med de personer som uppgiften gäller, men samla ihop allt du behöver prata om till en enda sittning snarare än att avbryta varandra så fort något dyker upp som ni behöver prata om.

Lite att börja jobba med...


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se