Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Tips om billig annonsering





Tidningarnas annonsavdelningar slåss nu varje dag för att fylla sina annonsutrymmen eftersom så många dragit ner på marknadsföringen. För den som vill finns det därför en enorm chans att synas till en bråkdel av det ordinarie priset för annonsering.

Kan du ta den chansen - gör det.


5 Konkreta tips om att få annonser till det pris och de villkor du vill ha:

1. Ring till alla tidningar du vill annonsera i och säg att du alltid är intresserad av utrymme som blivit över. Men det ska vara billigt. Jag brukar själv säga att runt 20 procent av det ursprungliga priset är intressant.

2. Ta reda på vilka deadlines tidningarna har för annonser och ta samtidigt reda på vilka olika annonsformat de har. Gör några annonser i de olika formaten. Sedan ringer du på deadlinedagen och frågar om de har utrymme över. Ge ett skambud. Ta i så att du knappt orkar se dig själv i spegeln.

3. Se till så att du alltid har kontakt med annonssäljare på de tidningar du vill annonsera i, så att de vet att du kan hoppa in med kort varsel

4. Förhandla dig till senare betalningsvillkor. Det minsta du ska begära är att betala 30 dagar efter att tidningen gått i tryck. Ofta kan du skapa ännu bättre förutsättningar. Delbetalningar över flera månader o.s.v.

5. Vänd dig till mindre tidningar och ge dem ett erbjudande; Du får sätta in en gratisannons om din produkt och det finns en kupong med som läsarna kan skicka in och beställa. Adressen på kupongen går till tidningen. Tidningen får betalt per såld produkt. Har du en attraktiv produkt kan det lyckas.


Till sist - varför gör du allt det här?

Jo, för att sälja nu, men också för att göra ditt företag mer känt på sikt för ett pris som kanske aldrig kommer tillbaka mer. Annonssäljarna kanske inte kommer att gilla dig, men ditt jobb är ju att göra det som är bäst för ditt företag, inte för deras företag.


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se