Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Historien om Tore som ville men inte kunde.


Handeln på internet ökar varje dag, det har ingen missat.

Men vad många har missat är hur nätet fungerar och (kanske framför allt de som inte själva köper saker där). De tror därför att det bara är att slänga upp en sajt där man säljer något och så kommer kunderna av sig själva.

Jag har en sån kund (Förlåt Tore, men du sa att jag fick skriva om det)


Så här var det:

Tore har en stor fritidsbutik utanför nätet som går fantastiskt bra. Som många andra ville han ta butiken ut på nätet också. Efter att ha haft butiken uppe sedan januari 2005 tröttnade han på att det hände så lite. Av en tillfällighet började vi att prata med varandra om det. Det visade sig snart att Tore gjort allt för att INTE få några kunder.

Kolla här:

1. Han gjorde inte något för att få folk att komma dit, ingen annonsering till exempel. I Tores fall var det lätt. Han kunde ju bara berätta för kunderna i den fysiska butiken att de kunde handlar på nätet också. Det gjorde han inte och argumentet var att det var andra kunder han ville ha. Han tänkte inte på de kunder han redan hade och för honom bestod internet av en annan slags människa (eller något åt det hållet) som inte fanns men som beställde saker (eller något sånt). Faktum är att väldigt få hittar till en sajt som gömmer sig. I Tores fall räckte det med att starta en nyhetsbrev där han berättar när de har rea - han har redan 200+ prenumeranter på det. Kostnad - 0kr.

2. Sajten var inte i synk med Tores företags offlineprofil. Den var klantigt gjord, svår att navigera på och var helt enkelt inte lika professionell som Tore själv.

3. Han brydde sig inte om att göra sajten tillgänglig för sökmotorerna och som alla (utom Tore) vet så börjar många att leta på sökmotorer för att hitta saker att köpa.

4. Tore räknade inte med att kunderna skulle höra av sig och svarade inte på deras frågor i e-posten. Brrr - det blåser kallt från ett sånt företag. Lustigt nog träffades vi första gången i hans fysiska butik där han är en verklig stjärna på att ta hand om kunder. På nätet var det inte lika självklart.

5. Dessutom så hände inget på sajten - Tore trodde att det räckte med att lägga upp den en gång och sedan se beställningarna rasa in. Hm?

Nu håller vi på att ordna det där åt Tore - har du ordnat det till dig själv?

Idéer som andra har gillat

469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld

"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear

"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam

”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se