Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Akuthjälp

Träna din kreativitet - så här ska du tänka


Den allmänna bilden av en kreatör som sitter i motljus i en mysig soffa och sippar på en kopp te medan han/hon skriver med en gammaldags penna på ett vackert och dyrt papper har med åren blivit alltmer löjeväckande för mig.

Jag har inte träffat en enda högkreativ människa som börjar sitt jobb oförberedd, sittandes på en solnedgångsdränkt klippa eller uppkrupen i en soffa med ett glas vin och lustfyllt hittar på idéer. Och om de nu skulle göra det - vad är i så fall deras försök värda om de inte är ordentligt utforskade, underbyggda med research, uppoffringar och massor, massor av misslyckade försök?

Här har vi skillnaden mellan amatörer och proffs.

Amatörer får ett lugn av sitt skapande, av sin målade bild av solnedgången på den där klippan och det är bra - vi behöver mer lugn i världen - men proffset som står bredvid har redan målat av ”den där jävla solnedgången” trehundra gånger och fortfarande inte fångat det som han/hon vill fånga. Och ändå har han/hon studerat alla målningar av solnedgångar som finns, läst andra konstnärers idéer och testat, testat och testat för att få fram exakt den vision som finns i huvudet.

Det jag säger är att professionell kreativitet ofta är ett slags krig

Man måste slåss och få stryk hela tiden för att hitta det där man är ute efter. Det gör man oftast inte bäst med ett glas vin och en fantastisk utsikt, utan med research, arbete, tester, misslyckanden och ännu mer arbete. Jag skulle vilja säga att det är helt omöjligt att hålla en hög kreativ nivå utan omfattande förkunskaper. I alla fall inte en nivå som kan uppskattas utanför din omedelbara krets som består av mamma eller kompisarna.

–”Oh, du är så kreativ”, är en mening man INTE vill höra om sig själv. Det man vill höra är:
–”Det högg i hjärtat när jag läste din berättelse. Jag kunde inte sova den natten.”

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


Så hur tränar man upp den där kreativiteten som skapar resultat som hugger i andras hjärtan/får dem att skratta/får dem att köpa/ får dem att vilja ha mer?

Jo, man lär sig. Man arbetar! Man misslyckas. Man gör om. Man gör om igen. Och igen.

Kreativitet kommer från det du redan kan och ibland från det som du inte visste att du redan kunde. När du jobbar med något och plötsligt får en Aha-upplevelse, ett ögonblick av insikt, det är då din hjärna har hittat en koppling mellan något som överraskar dig. Du kanske inte såg att konceptet fanns där, men genom några intensiva och blixtsnabba serier av processer, så drog din hjärna fram det. Fantastiskt. Och allt det där kom från dina tidigare erfarenheter och kunskaper som du redan har, inte från den gudomliga inspirationen (även om man kan kalla processen det om man har lust). Din hjärna kan hitta kopplingar mellan saker som inte verkar ha någon koppling alls genom att göra en egen bearbetning av idéer och intryck. Visst är det coolt och det enda du behöver göra är att åstadkomma fler saker och att lära dig fler, nya saker.

Fantastiskt – och rättvist – att egna ansträngningar lönar sig.

Kreativa muskler kräver träning precis som stora biceps kräver underhåll för att fortsätta vara starka och stora. När vi är barn är vi öppna och fria i tanke och handling, men sedan kommer det stora systemet Samhället med skolan och dödar oss inombords. Lagom tills vi är färdigformade kliver vi in i arbetslivet som tar den sista kreativa kraften ur oss och förvandlar oss till drönare eftersom det är lugnast så. Vi ägnar halva dagarna åt att oroa oss över vad folk ska tycka och trycker ner vår kreativitet - samtidigt som vi undrar varför åren gick så jäkla fort och varför vi inte åstadkommit så mycket i livet.

Men inte du och jag - i alla fall inte från och med nu

Vill du kunna leva på din kreativitet? Det kan du!❤️


Stefan Ekberg, som varit huvudförfattare till hundratals avsnitt av olika TV-serier, skrivit ett femtiotal böcker, gjort uppfinningar och levt på sin kreativitet i trettio år visar sina hemligheter om hur du kan göra samma sak...

En läsarröst
"Ordet "kreativitet" är så otroligt överanvänt i TV-branschen där jag jobbat i över 15 år och därför har jag alltid föredragit ordet "påhittig". Alla slänger sig med och missbrukar ordet kreativitet. Men nu när jag läst Stefans bok har jag kommit närmare ordet kreativ och tycker inte att det är lika pinsamt längre eftersom det är tydligare vad det egentligen handlar om. Påhittighet är, har jag förstått nu, bara en ytterst liten del av kreativitet. Den är gnistan men inte arbetet."
Krobbe Ekberg, Manusproducent, speltillverkare, redaktör för ”Vem vill bli miljonär” m.m

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se