Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Misstagen som företagare ska undvika på webben




Webben och sociala medier är en guldgruva för en liten företagare som med små medel vill kunna marknadsföra sig, bygga varumärke, arbeta effektivt och sälja mer till fler. Samtidigt är tiden en faktor för småföretagaren som ofta gör allt i bolaget. No time for mistakes. Här lyfter kursledarna i populära Vinnande Webb tio vanliga misstag vi företagare gör på webben. Och såklart tips på hur du ska agera för att istället arbeta effektivt och framgångsrikt.

Här tipsar våra kursledare för Vinnande Webb om vilka misstag du som företagare bör undvika i ditt arbete med webben.

1)
Att inte planera. Många använder sociala medier sporadiskt och inte så genomtänkt: ”Oj, nu måste vi skriva något på Facebooksidan!”

>> Sätt dig ner och gör en strategi för ditt marknadsföringsarbete på webben. Vad har du för mål, vilken är din målgrupp, vilka medier är lämpliga, vilka aktiviteter ska du göra, vad ska du säga, när ska du säga det?

2) Att tänka att Facebook är den enda kanalen för att de har flest användarkonton. Det är lätt att glömma bort alla olika sociala medier och dess möjligheter.

>> Vilka kanaler du ska använda beror på hur du vill bygga ditt varumärke. Twitter passar t ex bra för dig som vill närvara i konversationen och med Instagram bjuder du på teasers för en livsstilsnyfiken målgrupp. Till exempel. Bygg en digital plattform som passar din strategi.

3)
Att avfärda sociala medier för att man tror att målgruppen inte är där. Och att tro att man inte har någon nytta av sociala medier bara för att man är ett B2B-företag.

>>
Alla är på webben. För ett B2B-företag finns stora möjligheter att stärka företagets position som expert, bygga relationer, hantera support effektivt, presentera rapporter, få kundfeedback, PR etc.

4)
Att göra som alla andra för att man har sett några unika exempel på kampanjer som spridits som en löpeld i sociala medier.

>>
Fokusera på din egen verksamhet. Att kopiera någon annan blir sällan bra. Att utgå från din målgrupp, dina kanaler och ditt innehåll ger värde som håller.

5)
Att producera för lite innehåll och vara för kräsen i det man delar med sig av i sociala medier.

>> Varje text, bild och film är en möjlighet för er målgrupp att hitta rätt. Du behöver alltid mer innehåll än du tror - så ta för vana att ha en kamera och papper/penna i fickan.

6) Att skriva som en journalist i sociala medier med fakta i centrum och som i bästa fall (bara) skapar en tanke hos läsaren.

>>
Engagemang i sociala medier bygger på känslor och åsikter. Talar du till människors känslor så skapar du handling.

7)
Att inte mäta nyttan av ditt arbete i sociala medier eller på din hemsida. Hur ska du då kunna ta lärdom och veta vad som faktiskt ger affärsnytta.

>> Vilken statistik som är intressant hänger ju ihop med dina mål. Men som exempel: antal besökare, konverteringsgrad, räckvidd, engagemang, klick, lojalitet, öppningsfrekvens, PR, försäljning, förfrågningar, kundnöjdhet, nya kundgrupper osv.

8) Att prioritera en snygg hemsida och komma på i efterhand att den inte är optimerad för att driva trafik eller få till avslut.

>> Tänk efter före du beställer ett hemsidejobb. Läs på innan, fundera över sökord och diskutera seo (sökordsoptimering) med de som hjälper dig att bygga hemsidan. Bli en bättre kravställare så att det blir bra från början.

9)
Att bara prata om dig själv på hemsidan och främst lista historik, siffror och interna intresseflaggor. Kunden är inte intresserad av dig utan av vad du kan göra för personen.

>>
Lägg istället fokus på att berätta om vilka problem du kan lösa för kunden och skapa ett intressant innehåll i form av t ex tipsartiklar, checklistor, produktbilder och FAQ. Se också till att uppdatera innehållet med jämna mellanrum. Du vinner både SEO-kraft, bygger varumärke och får nya potentiella kunder.

10)
Att inte ha något nyhetsbrev så att du kan kontakta dina kunder och intressenter.

>>
Kan du fånga upp potentiella kunder genom att få dem att signa upp på ditt nyhetsbrev så kan du kontakta kunderna med erbjudanden och bra innehåll - vilket är mer effektivt än att jaga "anonym" trafik.

Kursledarna som delat med sig av tipsen håller i följande teman i Vinnande Webb -kursen:


1) Effektiv marknadsföring i sociala medier Hur används de nya medierna bäst som en del av företagets marknadsföring? Lena Leigert

2) Varumärke, engagemang och spridning Hur och när är det bäst att publicera mitt innehåll? Vilken typ av innehåll skapar engagemang och spridning? Och hur mäter vi resultatet? Sara Öhman


3) Få mer och rätt trafik Vinn nya kunder med SEO och Google! Hur får jag kunderna att hitta till mig? Vilka verktyg finns för att synas och få besökare? Charlotte Wormbs

4) Gör din besökare till kund Hur omvandlar man trafiken till betalande kunder? Vilka psykologiska faktorer påverkar vårt sajtbeteende? Hur bör informationen på hemsidan struktureras? Lisa Esberg

Elise Ekelöf | Driftig.nu webbredaktör
031-780 32 15 | info@driftig.nu



76 000+ läsare kan inte ha fel ❤️


Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.

En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se