Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Så får du kunderna att välja dig




En del saker förändras aldrig. I den värld där vi som säljer saker eller tjänster lever, vill kunderna alltid veta varför de ska köpa av oss och inte av någon annan. Och den här sköna sanningen gör våra liv som marknadsförare så fantastiskt mycket lättare.
Det enda vi behöver tänka på varje dag är ju faktiskt varför kunderna ska välja oss.

Så varför ska kunderna välja dig, ärligt talat. Det ska vi prata mer om idag.

1. Hur skiljer sig ditt erbjudande från dina konkurrenter på något särskilt sätt? Hur är det bättre, mer prisvärt (Prisvärt är inte samma som billigt). Om det inte är bättre, mer prisvärt –måste du ställa fram det i ljuset. Titta på det du säljer från alla synvinklar. Vilken är fördelen? Vad har kunderna sagt att de gillar? Vad har de sagt att de inte gillar? Ställ också upp dina konkurrerande produkter en i taget bredvid din. Gör samma sak- jämför dem. Jämför inte bara produkten, jämför också service, garantier, goodwill.

2. Identifiera nu dina unika styrkor, utvärdera dem. Fråga kunderna om de uppskattar dem. Fråga kunderna hur du kan utveckla dem.

3. Inse att ditt varumärke egentligen är ett eller flera löften till dina kunder om något som ska hända om de köper din produkt eller använder dina tjänster. Det är resultatet, det som händer som räknas och som läggs till på plus- eller minuslistan av ditt varumärke. Varumärkesstrategi är helt enkelt processen där du cementerar dina kundfördelar – så att budskapet når fram till kunderna, inte bara som babbel på mötet.

4. Har du ett vänligt företag – uppfattar dina kunder ditt företag som vänligt. Inget flum här. Ett vänligt företag säger kunderna så här om:
De är alltid är så trevliga.
De ringer och hör hur det är utan att kränga på oss saker.
De trycker inte på debiteringsknappen varje gång vi pratar med dem.
De visar intresse för vad vi vill åstadkomma med vårt företag.
De är de enda som kan förklara saker begripligt.
Säger dina kunder sånt om ditt företag? Vad ska ni göra för att de ska börja säga det?

5. Om du säljer något som kostar mycket – Ger du kunderna chansen att dela upp betalningen? Många köpbeslut handlar såklart om pengar, inte bara när vi köper möbler och vitvaror privat. Även tjänsteföretag kan nå viktiga konkurrensfördelar om kunden inte behöver betala allt direkt. Är det möjligt för dig att göra så?

6. Hur trygga är dina kunder med ditt företag. Vågar de köpa fel? Är dina garantier så bra att kunderna ler när de får höra om dem?

7. Vilken är er svaga punkt idag? Är det service, försäljning, uppföljning, leveranser – alla företag har en svag länk, det är ren dynamik. Vad tänker ni göra åt den svagaste länken som är av betydelse för kunderna?

Och sist men inte minst : Varje dag är en ny dag som ropar ”upp till bevis”. Det är nödvändigt att veta det. Och det är nödvändigt att du belönar dig själv för att ha lust att leva under den pressen. Belöningar skapar mersmak och gör dig bättre för kunderna.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se