Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Så får du kunderna att välja dig




En del saker förändras aldrig. I den värld där vi som säljer saker eller tjänster lever, vill kunderna alltid veta varför de ska köpa av oss och inte av någon annan. Och den här sköna sanningen gör våra liv som marknadsförare så fantastiskt mycket lättare.
Det enda vi behöver tänka på varje dag är ju faktiskt varför kunderna ska välja oss.

Så varför ska kunderna välja dig, ärligt talat. Det ska vi prata mer om idag.

1. Hur skiljer sig ditt erbjudande från dina konkurrenter på något särskilt sätt? Hur är det bättre, mer prisvärt (Prisvärt är inte samma som billigt). Om det inte är bättre, mer prisvärt –måste du ställa fram det i ljuset. Titta på det du säljer från alla synvinklar. Vilken är fördelen? Vad har kunderna sagt att de gillar? Vad har de sagt att de inte gillar? Ställ också upp dina konkurrerande produkter en i taget bredvid din. Gör samma sak- jämför dem. Jämför inte bara produkten, jämför också service, garantier, goodwill.

2. Identifiera nu dina unika styrkor, utvärdera dem. Fråga kunderna om de uppskattar dem. Fråga kunderna hur du kan utveckla dem.

3. Inse att ditt varumärke egentligen är ett eller flera löften till dina kunder om något som ska hända om de köper din produkt eller använder dina tjänster. Det är resultatet, det som händer som räknas och som läggs till på plus- eller minuslistan av ditt varumärke. Varumärkesstrategi är helt enkelt processen där du cementerar dina kundfördelar – så att budskapet når fram till kunderna, inte bara som babbel på mötet.

4. Har du ett vänligt företag – uppfattar dina kunder ditt företag som vänligt. Inget flum här. Ett vänligt företag säger kunderna så här om:
De är alltid är så trevliga.
De ringer och hör hur det är utan att kränga på oss saker.
De trycker inte på debiteringsknappen varje gång vi pratar med dem.
De visar intresse för vad vi vill åstadkomma med vårt företag.
De är de enda som kan förklara saker begripligt.
Säger dina kunder sånt om ditt företag? Vad ska ni göra för att de ska börja säga det?

5. Om du säljer något som kostar mycket – Ger du kunderna chansen att dela upp betalningen? Många köpbeslut handlar såklart om pengar, inte bara när vi köper möbler och vitvaror privat. Även tjänsteföretag kan nå viktiga konkurrensfördelar om kunden inte behöver betala allt direkt. Är det möjligt för dig att göra så?

6. Hur trygga är dina kunder med ditt företag. Vågar de köpa fel? Är dina garantier så bra att kunderna ler när de får höra om dem?

7. Vilken är er svaga punkt idag? Är det service, försäljning, uppföljning, leveranser – alla företag har en svag länk, det är ren dynamik. Vad tänker ni göra åt den svagaste länken som är av betydelse för kunderna?

Och sist men inte minst : Varje dag är en ny dag som ropar ”upp till bevis”. Det är nödvändigt att veta det. Och det är nödvändigt att du belönar dig själv för att ha lust att leva under den pressen. Belöningar skapar mersmak och gör dig bättre för kunderna.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️


Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.

"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet

"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.


Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.

    Andra läser om...

    Dela denna sida på:
    FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se