Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Produktutveckling för marknadsförare





Häromdagen när jag vevade runt i lägenheten med dammsugaren började jag snart fundera över varför de gör dammsugarsladdarna så korta. Eftersom jag tror att alla dammsugare är ungefär lika bra skulle jag utan tvekan överväga att köpa en dammsugare med dubbelt så lång sladd (som enda argument). Och snart undrade jag varför de inte säljer någon mjuk skumgummiremsa att klistra fast runt dammsugaren så man slipper märken och avskavd färg på listerna också. Och sedan borde de göra hjulen större och mjukare så dammsugaren rullar bättre.

Och snart kom såklart HON, kvinnan i mitt liv, och undrade varför jag satt bredvid dammsugaren istället för att dammsuga. ”Produktutveckling”, ville jag säga men hon såg inte ut att vara på humör för den typen av diskussioner. Så jag tänker prata med dig om det idag istället.


Produktutveckling = Jakten på fördelar för kunderna

Många företag lägger ner massor av tid på att förfina sina produkter. Bra. Men är det verkligen säkert att kunderna uppskattar förfiningen så mycket att de vill betala för den?

Sätt dig nu direkt och gör en lista över de fem främsta skälen till varför kunderna köper av ditt företag (vad du tror). Bjud sedan några kunder på lunch och fråga dem samma sak. Jämför med vad du trodde. Överraskad? En del kunder kanske säger att de litar på att du levererar i tid – din produkt är inte viktig i det fallet. Andra säger att det alltid är trevligt att ha kontakt med er – samma sak, din produkt är inte viktig i sig. De kan gilla din service, att du finns på plats och massor av andra saker som inte har med produkten att göra.

Men när produkten är viktig är det viktigt att du tänker på vad du ska göra för att stå först i kön när kunden vill köpa.

1. Fråga dig - vad erbjuder konkurrenterna?
Gör en lista över vad konkurrenterna erbjuder och ställ det mot vad du själv erbjuder, lägg till det du kan tänka dig att börja erbjuda och du har din konkurrensfördel klar.

2. Var inte sentimental när du sparkar produkter.
Det som säljer - säljer. En hängiven produktutvecklare väljer de produkter som säljer bäst och expanderar dem. Erbjuder flera versioner av dem. Om den gröna säljer bra så gör en blå och en röd också.

3. Tänk dig blå i ansiktet på kompletteringar.
Det som saknas – säljer. Leta efter produkter som är relaterade till dina säljande produkter. Leta också efter tjänster som är relaterade till dina produkter för att sälja mer.

4. Ändra förutsättningarna med annat urval
Om du säljer en produkt, kan du då förpacka den på annorlunda sätt? Kan du sälja fler i samma paket? Även om du säljer tjänster finns det sätt att erbjuda ett urval. Det kan handla om att istället för att erbjuda tjänsten som en engångsföreteelse så kanske du kan teckna avtal på som ger kunden uppföljning en gång i månaden osv. TÄNK! Ju större urvalet är, ju bredare valsituationen är desto lättare är det för kunden att köpa (och säljaren att sälja).

5. Utveckla marknadsföringen
Alla visar sina fördelar i marknadsföringen men som gerillaföretagare visar du fördelarna som bara du har. Många av dagens produkter och tjänster är så lika varandra att det enda som skiljer dem är marknadsföringen, det sätt de presenteras på. Glöm aldrig det.

Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️


Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.

”När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldigt mycket av ”345 …” så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan ”knapp” så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok."
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet

"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.



    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se