Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Ordlista

Ordlista - Säljplan

De viktigaste stegen för en framgångsrik säljplan.

Förslag på mål för veckan
Under den närmaste veckan ska du försöka att fokusera på att ha en bättre säljplanering. Maxa dina säljtimmar med kundmöten. Kontrollera tidsanvändningen och besök de rätta kundgrupperna. Var petnoga i din planering och du kommer snart att se effekten genom bättre resultat.

Utnyttja säljtiden så att den mesta tiden används för att besöka kunder
Lämna hemmet så tidigt att du gör ditt första besök senast klockan 08.30. Gör ditt sista besök för dagen tidigast klockan 16.00. Försöker genomföra besöken inom 60 minuter. Planera så att du har så lite restid som möjligt. Det finns inte några omöjliga säljtider och besöksdagar. Nyttja möjligheten att bjuda kunder på en enkel arbetslunch för att använda lunchtiden för aktiva samtal med kund.

Kontrollera dig själv
Din effektivitet står direkt i proportion till i hur hög grad du kontrollerar vad du gör. Motsatsen till detta är att ineffektivitet står i direkt proportion till den grad av brist i kontroll i planering, eller att du låter andra styra dig. Känslan av kontroll är avgörande för att du ska kunna prestera på toppen av din förmåga.

Besök kunderna rätt
Dela in kunderna efter potential - Kategori 1, potential över kronor: xxx. Kategori 2, potential över kronor: yyy. Kategori 3, potential över kronor: zzz. Varje kund/potential besöks: Kategori 1, två gånger i månaden. Kategori 2, en gång i månaden. Kategori 3, en gång i kvartalet.

Var bättre än medelmåttan
De flesta som är skickliga kännetecknas av att de har en bättre planering än medelmåttan. Abraham Lincoln har sagt: ”Genom att studera och förbereda mig väl ska jag se till att jag en dag får chansen att bli något.” Om du vill nå toppresultat måste du vara petnoga i din planering.

Genomför minst xx presentationer per vecka
Vid varje presentation visar du alternativa kundlösningar som tilltalar kunden och där din demonstration framkallar ett positivt engagemang hos kunderna.

Gör en tidmätning:
Andel administrativ tid? Andel tid med kund.? Effektivitetsmätning: Mätningar av cykeltider i säljprocessen? Antal kundbesök per månad? Antal offerter per månad? Andel offerter som leder till affär (”win-ratio”)? Kundmätning: Återköpsgrad? Kundnöjdhet? Andel av kundernas köp? Marknadsandel? Genomsnittlig försäljning per kund?

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

ALLT om försäljning på ett enda ställe – 456 sidor kunskap och inspiration ❤️


"Jag har inte bara läst, jag har den som en uppslagsbok som jag ofta tittar i när jag kör fast eller tycker att allt stinker. Hjälper mig med att strukturera upp och välja min väg...."
Gunilla Mets Eriksson,Guldflamma

"Mitt stöd som säljare och säljledare. Man kan inte läsa den för många gånger. Hela tiden tar man emot något nytt. Kanonbok!"
Svante Schultz, Z-Reklam

"Mycket övergripande och konkret information avseende försäljningsteknik. Mycket och väldigt bra information!"
Hansi Stafbom, SSK Säkerhetsakademien AB

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu. ❤️

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊



<< Tillbaka till ordlistan


Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se