Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Ordlista

Ordlista - Sökmotor

En sökmotor är ett hjälpmedel för surfare att hitta det de söker bland alla sidor på Internet. Sökmotorer gillar s.k. nyckelord och sorterar sidor med hjälp av dem (bland annat). Om du skriver nyckelordet ”Volvo” i ett sökfält kommer sökmotorn att söka igenom sitt index efter alla sidor som innehåller ordet ”Volvo” och presentera en träfflista med de sidor som innehåller ordet Volvo. Som nummer 1 på listan kommer den sida som sökmotorn anser vara mest relevanta för ordet ”Volvo”.

Hur går det till?
En sökmotor indexerar (lagrar) information om sidor på nätet med hjälp av ett program som kallas för spindel. Spindeln åker runt på internet och letar efter nya sidor att ha med i sitt enorma register. När spindeln kommer till en ny sida letar den sig fram, läser texten, följer alla länkar och lagrar informationen den hittar där i sin databas. Spindeln värderar också din sida efter olika kriterier, algoritmer, och avgör efter dem hur högt din sida ska rankas beroende på hur väl den fyller kraven som sökmotorn satt upp för att en sida ska få finnas med. ENKELT!

Googles krav är hemliga
Sökmotorernas krav på webbsidor är hemliga eftersom alldeles för smarta marknadsförare annars kan ta chansen att tricksa med sina sidor för att hamna högst upp för nyckelord som är populära att söka på men inte relevanta för en sida.
Kraven är dessutom olika för olika sökmotorer. En del sökmotorer tar stor hänsyn till nyckelorden medan andra tittar mer på innehållet på din sida – oftast är det dock en helhet som utvärderas. En vanlig teknik är att indexeringen sker procentuellt, vilket innebär att man räknar hur många gånger ordet som någon sökt på finns med i textmassan på sidan. Ju fler gånger desto högre placering hos sökmotorn. Men det är inte hela sanningen. De flesta sökmotorer har ett helt gäng kriterier som ska uppfyllas för att din sida ska ligga bra till.

Skillnaden mellan kataloger och sökmotorer
Det är lite slarvigt att kalla alla söktjänster på nätet för sökmotorer om man ska vara petig. Det finns sökmotorer som aktivt letar efter sidor att indexera och det finns kataloger dit du kan anmäla din sida till och där människor granskar den och sedan avgör om den är värd att få vara med eller inte. Det är till den sistnämnda kategorin som det är extra viktigt att ha ett innehåll som tillför informationsvärde (eftersom information är det den ensamme surfaren oftast är ute efter). En del register är gratis att registrera sig till, andra kostar pengar som du inte kan kräva tillbaka även om du inte kommer med.

Hemligheten med vad sökmotorerna vill ha
Om en sökmotors arbete är att presentera relevanta svar till den som den som söker efter något så betyder det till exempel att den som söker efter ”lärarvikarier” inte ska hamna på en sida som säljer kontorsmaterial. Hela affärsidén med en sökmotor faller om den inte kan leverera relevanta träffar. Det är därför de är så stränga med sina regler – de gör som du skulle göra – bevakar så att ingen förstör deras affärsidé. Det är därför de slänger ut sidor som fuskar med koderna och sidor som bara är till för att dra trafik med hjälp av olika tvivelaktiga tekniker. Det är också därför de ändrar sina krav och förfinar tekniken hela tiden. De vill vara säkra på att ligga ett steg före alla som försöker mixtra med sidorna. Det härliga för oss som vill hamna högt hos sökmotorerna är att de flesta fuskmetoderna upptäcks snabbt och klantarna skickas ut i kylan medan vi andra ligger kvar på toppen och kan sova lugnt på nätterna.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Google❤️ Dig


Här får du hemligheterna med att få Google att ranka din hemsida högre – en konkret bok som inte kräver några förkunskaper alls.

"Jag gjorde som du sa i boken: Stängde in mig på ett hotellrum i två dagar och gjorde en handlingsplan enligt boken. När jag kom tillbaka till jobbet tog jag kopior och sa: Det här ska vi göra. Vi ser redan resultatet. Tack!"
Bernt Johansson, Solna

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊



<< Tillbaka till ordlistan


Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se