I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Autoresponder som marknadsföringsverktyg


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Kort om autoresponder för dig som inte vet vad det är:
När du går på semester, är på möte eller inte kan svara på mailen snabbt av andra skäl så kan du se till så att ett förinställt svar går ut till alla som skickar e-post till dig helt automatiskt.

Det är en bra funktion men av de flesta används den bara för att tala om att man är på möte, semester eller är sjuk. Väldigt få använder autoresponder som marknadsföringsverktyg. Det är synd. Särskilt för kunskapsföretag.


4 tips om att använda autoresponder som marknadsföringsverktyg

1. Förutom att tala om var du befinner dig för den som inte får svar på e-posten kan du berätta om din senaste kampanj, referera till något intressant innehåll på sajten eller ge konkreta erbjudanden i dina autosvar.

2. Du kan skapa något riktigt attraktivt innehåll på din sajt som man kan få ta del av men bara om man skickar ett mail till en särskild adress. Du kanske skriver en tipslista inom ditt område och lockar besökarna på hemsidan att skicka ett tomt mail till dinatips@dittforetag.se (en e-postadress som du använder bara för autorespondertjänsten).

3. Med en mer avancerad autoresponder kan du till och med starta automatiska kurser med flera delar som sköts helt automatiskt. Vecka 1 anmäler sig tre deltagare och får kursbrev 1. Vecka 2 anmäler fem deltagare sitt intresse och får också brev 1. De som anmälde sig vecka 1 får nu kursbrev 2. Helt automatiskt och schemalagt. I slutet av kursen är det dags för dem att ta ett steg närmare dig och ditt företag.

4. Du kan ge kunderna service snabbare eftersom de själva kan begära att få information skickad till sig automatiskt när som helst på dygnet.


Vad du vinner:
1. Du får en helt automatisk marknadsföringskanal - fantastiskt!
2. Du får chansen att visa vad du kan för kunder som annars inte skulle kontakta dig
3. Du får namn på möjliga kunder att kontakta
4. Det är ett billigt och snabbt sätt att marknadsföra ditt företag till personer som verkligen är intresserade.

Vad säger du - visst är det värt ett försök?

Så blir du etta på Google - bevisat

Google ♥ Dig

"Vilken fantastisk bok du skrivit. Jag håller på att läsa Google ♥ dig och har bara kommit halvvägs än så länge. Vilken skatt jag håller i. Är så tacksam att du skriver böcker åt oss små och stora företag. Jag blir så inspirerad att ta tag i min webbsida. Önskar jag kunde uttrycka mer i ord hur glad jag är över det värdefulla innehåll som du levererar. Har haft så mycket glädje över alla böcker du skrivit."
Frida, Pärlverkstan

"Boken ger svar på många svåra frågor som jag inte ens visste fanns när det gäller hur nuvarande Google fungerar, vad jag kan (och kanske måste) tänka på när det gäller sökmotoroptimering och hur en hemsida behöver byggas upp för att vara ”någon” i Googles värld. Google blir smartare och "mänskligare", och då måste hemsideinnehållet följa med och matcha detta om min hemsida ska komma med högt uppe i sökresultaten. Har jag nu lärt mig. Jag har läst över 20 böcker från redaktionen.se, och med utgångspunkt från sitt smala perspektiv är nog den här den bästa, när den förklarar en svårbegriplig och föränderlig SEO-verklighet. Tack Stefan!"
Lollo Vestlund

"Som vanligt får man en smäll i ansiktet när man läser era böcker. Jaha, tänker man först, måste jag verkligen. Och sedan händer något magiskt: Man fattar! Och man gör. Och man får resultat. Ännu en fantastisk bok från er. Jag bugar mig."
Elisabeth Karlgren, Stockholm

"Så mycket för så lite pengar. Otroligt. När man först kommer över sitt eget motstånd för förändring så känner man sig plötsligt som kungen av Google. Jag jobbar nu intensivt med att göra de enklaste sakerna först och kommer snart att ge mig på det som tar lite längre tid (att skaffa authorship till exempel). Tack för en superbok."
Lennart i Skövde

"Jag kände mig tvingad att köpa den här boken eftersom man måste hänga med, fast jag egentligen inte ville. Det går ju redan bra. Jag är glad att jag köpte den och fascinerad över att inte medierna skrivit något om den här stora omställningen. Allt har förändrats. Och jag ska med."
Peter T, IT-chef

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.