I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

8 tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet i marknadsföringen:


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Om man kokar ner marknadsförarens alla uppgifter till en enda sak så skulle det kunna uttryckas som: att behålla och förstärka fästet för det man säljer.

När allt går bra är det finemang, men det finns alltid en risk för att man blir lite för nöjd när det går bra och börjar slarva med både aktiviteter, omvärldsanalys och de viktiga tankarna på framtiden.

Egentligen är det inte så svårt att behålla kollen - det är bara att hålla sig vaken för några illavarslande tecken i tid:


1. Du märker att tillväxten har stannat eller är för långsam.
En tillfällig nedgång kan hända när som helst men om det sker över en längre tid måste du leta efter en förklaring till det. Om det inte är samhällsekonomin eller någon annan kraft utanför din kontroll - om det är konkurrenternas framryckningar, om du fortfarande har förtroende för dina säljkanaler och om det inte finns problem med leverantörer, så måste du ta en närmare titt på det du säljer.

2. Dina viktigaste kunder köper mindre och mindre.
Om det är en trend så måste du fråga dem varför det är så – om de fortsätter att växa och frodas så betyder det antagligen att deras pengar går till dina konkurrenter istället för till dig.

3. Du upptäcker konkurrenter du aldrig hört talas om.
Om du aldrig hört talas om en ny konkurrent eller inte vet särskilt mycket om dem, är det dags att lyssna på varningsklockorna. De har antagligen hittat ett sätt att komma in på din marknad med en ny produkt eller lösning som kan krossa dig snabbt. Det behöver inte betyda att det du säljer har brister. Antagligen beror det mer på att de har kommit med något nytt och innovativt som lockar kunderna mer.

4. Du börjar känna av prispress.
Ingen gillar att konkurrera med bara priset (du och jag gör inte det i alla fall), och om din produkt tydligt är mycket bättre än andra och erbjuder ett högre värde på något sätt – så behöver du inte gå in i priskonkurrens, men om en kund en dag säger till dig att det är svårt att förstå varför ditt pris är så mycket högre, då är det bäst för dig att du har tydliga skäl för ditt pris – annars åker du ner i rabatthålet och där vill du inte vara. Det är en ond spiral där du måste ge lägre priser för att få affärerna i land. Lägre priser betyder, lägre vinstmarginal, mindre att investera framåt för och ännu mindre vinster. Aj! Aj! Aj!

5. Du upptäcker att dina anställda är missnöjda (och särskilt säljarna).
Det är inte roligt för säljare att ha en hård konkurrent som alltid når fram till kunderna före eftersom de har bättre saker att sälja. Säljare vill sälja och tjäna pengar och riskerar de att inte göra det så ser de sig om efter andra saker att sälja istället.

6. Du får färre förfrågningar än förut.
Det är ren ångest när telefonerna slutar ringa och när marknadsföringen ger sämre resultat än tidigare. Det kan bero på att kunderna börjar se ditt företag som lite gaggigt och de har rätt – en produkt som är på väg ut gör att ditt företag känns segt och gammalmodigt.

7. Du känner att kunderna har jobbiga krav.
Kunderna frågar efter ändringar som du inte kan eller vill göra med dina produkter. Det är ett slag i ansiktet och kan vara ett bevis på att din produkt inte längre fyller behoven som finns.

8. Några av dina konkurrenter försvinner.
Det låter ju bra i ett kortare perspektiv. Du får ta hand om deras gamla kunder men faktum är att tårtan krymper och under en tid kan du göra bättre affärer än någonsin. Men här är det lätt att lura sig själv eftersom det är ett sånt tydligt tecken på att marknaden är på väg ner. Det finns få som lämnar en växande marknad och det kan betyda att det bara är en tidsfråga innan den är helt död.

Så får du ditt företag att växa snabbare

54 steg som får ditt företag att växa med raketfart

”Jag läser boken om och om igen. Inte nog med att man blir inspirerad att kämpa vidare, man kommer på så mycket nya saker man kan göra för att förbättra företaget. Jag har blivit mer strukturerad och seriös med företaget. Jag får nog ta och skälla lite på dig då boken har gjort att jag har svårt för att inte "ta med företaget hem" längre. Innan har man kunnat åka iväg och träna på gymmet och släppt alla tankar men t.o.m. där funderar man på företaget. Jag kollar mailen och webbshoppen stup i kvarten. Jag brinner, tack vare din bok, mer för företaget men jag har samtidigt svårt att släppa arbetet hemma.”
Anders, AstroTech

”Samtidigt som boken är humoristisk så får man konkreta tips och råd om olika situationer som man inte har tagit tag i eller saker som garanterat kommer att dyka upp framöver och som man då kan förbereda sig på. Har läst boken ett flertal gånger och varje gång så kommer jag på saker som jag borde ha gjort. Boken fungerar som en coach eller mentor och ger nya synvinklar på problem man stöter på. Tankegångarna runt prissättning gjorde att jag fick en annan syn på vad det är man säljer och att det inte är priset som avgör utan det är värdet i tjänsten eller produkten man säljer. Genom rätt prissättning så undviker man de kunder som man ändå inte vill sälja till. Den här boken är lika bra som de andra jag har införskaffat och jag har rekommenderat den till andra företagare.”
Jan Alexandersson, MALEX

"Boken gav mig ovärderliga tips i hur man får företaget att växa snabbare! Jag har ändrat min strategi och kan nu fokusera på det som verkligen ger resultat. Jag rekommenderar boken till alla som äger ett företag, stort som litet."
Patrik Remann

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.