I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Prissättning - hur ska man tänka?


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare

En vanlig fråga från mina kunder: Hur mycket ska vi ta betalt för det vi säljer?
Svar: Det pris som i slutänden innebär högst vinst.
Ny fråga: Och vilket pris är det?
Svar: Det beror på. Prissättning är ett experimenterande och vad man kan sätta för pris beror på flera olika saker.

Det första du måste veta är vad rätt pris egentligen är:
1. Rätt prissättning ger högre vinster
2. Rätt prissättning får kunderna att tänka på vad de får snarare än vad det kostar
3. Rätt prissättning ger dig ett bra kassaflöde
4. Rätt prissättning bygger skillnader mellan dig och dina konkurrenter


Och för att avgöra prissättningen är det flera faktorer att ta med i beräkningarna:
Positionering – Hur är du positionerad idag på marknaden. Är priset det som gör din produkt/tjänst attraktiv där ute idag? Om du har en rabattbutik så jobbar du varje dag för att ha låga priser (lägre än dina konkurrenter) men om din position är mer exklusiv så kommer ett lågt pris att skada dig.

Efterfrågan - Hur kan din prissättning påverka efterfrågan. Du måste göra några enkla test för att få reda på det. Leta fram 10 personer som får besvara frågan: ”Skulle du köpa den här produkten för X kronor? För Y Kronor? För Z kronor? När du vet det går du vidare till de kunder du redan har och frågar om de skulle köpa mer om din produkt/tjänst kostade X (billigare) kronor istället för det nuvarande Y-priset.
Svaren du får kan ge dig tillräckligt bra underlag för att testa skarpt och se vad som händer om du sänker eller höjer priserna. Just exakt det här gjorde jag själv i somras. Först frågade jag kunderna om de tyckte att våra priser var relevanta för de böcker vi ger ut. De allra flesta tyckte det, men sa också att de antagligen skulle våga köpa fler av de böcker som låg lite utanför intresseområdet om de var lite billigare. Så vi tog ifrån tårna och sänkte alla böcker till ett och samma pris – 296 kronor styck. Resultatet är att vi nu säljer dubbelt så många böcker och framför allt fler böcker per beställning. Och här är det sensationella: Personer som följt det här förlaget via våra nyhetsbrev men som inte köpt böcker förut började köpa för att priset sjönk. Vi hittade alltså fram till en mer priskänslig grupp och ökade volymen samtidigt.

Kostnaderna – För att hitta ett pris som fungerar måste du förstås räkna med dina egna kostnader.

Omgivningen – Det går inte bara att sänka priser utan att tänka på hur till exempel konkurrenterna kommer att reagera. Kommer ett lägre pris från dig att starta ett livsfarligt priskrig till exempel. Fundera över vilka faktorer i omgivningen som kommer påverka dig om du ändrar priserna.

Syftet – Vad är syftet med prisändringen. Är det att göra ditt varumärke mer exklusivt? Hur ska du i så fall backa upp det med marknadsföring, alltså göra det attraktivt att betala mer för det du säljer? Syftet kanske kan vara att nå andra kunder eller att öka volymerna. I vilket fall som helst måste du veta varför du gör det.


Nio sätt att testa din prissättning:

1. Ge bort det du säljer gratis - Många nätbaserade företag ger bort en version gratis och har en bättre i betalform. De här företagen räknar med att attrahera tillräckligt många betalande kunder för att ha råd att erbjuda en gratisversion.

2. Ge bort gratis under en begränsad tid. Idén här är förstås att gratisperioden ska locka kunder som senare ska börja betala för sig. Det kan fungera för företag som har låga produktionskostnader, vinstmarginalerna är höga och när de går in på en exploderande marknad med många aktörer.

3. Sälj det till tillverkningskostnad eller under tillverkningskostnad.
Den här strategin är typisk för företag som vill locka kunder till sig. Du har sett det i din livsmedelsbutik där du får köpa en produkt för ett löjligt billigt pris för att de vill att du ska komma dit och handla resten också, upptäcka dem och se dem som din framtida leverantör av det de säljer.

4. Företag som håller sina nyckelprodukters priser på samma nivå kan slänga med något i köpet till ett löjligt lågt pris, något som kompletterar nyckelprodukten. Den upplevda värdehöjningen kan motivera ett högre pris.

5. Möt din konkurrents lägsta pris. Det här har du sett tusen gånger hos elektronikkedjorna som ger kunderna lägre pris om de talar om vilka som säljer samma sak billigare.

6. Rabatter. De vanligaste rabatterna är förstås mängdrabatter. Men du kan också jobba med rabatter bara till gamla kunder eller ha rabatter vid tidpunkter då affärerna normalt går trögt i just din bransch. Kuponger är också ett sätt att ge rabatter som fungerar bra i de flesta branscher, kanske allra bäst i branscher där det är ovanligt med kuponger.

7. Prestigepriser. När din produkt eller tjänst har ett fantastiskt renommé och är känt för kvalitet och kanske också status kan du höja statusen ännu mer genom att höja priset högre än konkurrenterna.

8. Skumma grädden. En del företag sätter priserna mycket högt när en produkt eller tjänst är ny. Om produkten eller tjänsten blir accepterad av marknaden så skummar de så att säga av grädden fram till den punkt när konkurrenterna kommer med sina svar och tvingar fram prissänkningar. Ipod är ett bra exempel på en sån produkt.

9. Höj priserna konsekvent i takt med att du och ditt företag blir mer känt. Om du säljer tid är det ett sätt att attrahera de köpstarka kunderna.

Där har du lite att jobba med.

Så får du ditt företag att växa snabbare

54 steg som får ditt företag att växa med raketfart

”Jag läser boken om och om igen. Inte nog med att man blir inspirerad att kämpa vidare, man kommer på så mycket nya saker man kan göra för att förbättra företaget. Jag har blivit mer strukturerad och seriös med företaget. Jag får nog ta och skälla lite på dig då boken har gjort att jag har svårt för att inte "ta med företaget hem" längre. Innan har man kunnat åka iväg och träna på gymmet och släppt alla tankar men t.o.m. där funderar man på företaget. Jag kollar mailen och webbshoppen stup i kvarten. Jag brinner, tack vare din bok, mer för företaget men jag har samtidigt svårt att släppa arbetet hemma.”
Anders, AstroTech

”Samtidigt som boken är humoristisk så får man konkreta tips och råd om olika situationer som man inte har tagit tag i eller saker som garanterat kommer att dyka upp framöver och som man då kan förbereda sig på. Har läst boken ett flertal gånger och varje gång så kommer jag på saker som jag borde ha gjort. Boken fungerar som en coach eller mentor och ger nya synvinklar på problem man stöter på. Tankegångarna runt prissättning gjorde att jag fick en annan syn på vad det är man säljer och att det inte är priset som avgör utan det är värdet i tjänsten eller produkten man säljer. Genom rätt prissättning så undviker man de kunder som man ändå inte vill sälja till. Den här boken är lika bra som de andra jag har införskaffat och jag har rekommenderat den till andra företagare.”
Jan Alexandersson, MALEX

"Boken gav mig ovärderliga tips i hur man får företaget att växa snabbare! Jag har ändrat min strategi och kan nu fokusera på det som verkligen ger resultat. Jag rekommenderar boken till alla som äger ett företag, stort som litet."
Patrik Remann

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.